Conversie Optimalisatie is misschien wel het belangrijkste onderdeel van Online Marketing. Conversie Optimalisatie betekent dat je een websitebezoeker of volger op Social Media omtovert tot een klant.
Bezoekers op jouw website of volgers op Social Media zijn pas interessant op het moment dat ze klant worden of een klantrelatie aan gaan. Dit doe je door het aantal conversies te optimaliseren.
Conversie optimalisatie wordt ook wel CRO genoemd: Conversie Ratio Optimalisatie en heeft alles te maken met het omzetten van een website of webshop bezoeker naar een klant of lead. Aan 'bezoekers' heb je namelijk niks zolang deze niet geïnteresseerd zijn in wat jij doet. Daarom is het belangrijk om de conversie te verhogen. Voor de een is dat een bestelling in de webshop, voor de ander het verkrijgen van een e-mail adres. Conversie optimalisatie is ontzettend breed en is afhankelijk van jouw intentie.
Conversieoptimalistatie is een proces dat veel kennis, ervaring, onderzoek en testen nodig heeft. Er gaat veel tijd zitten in het onderzoeken van de beschikbare data en waarom bepaalde dingen wel of niet werken.
Je conversie verhogen is extreem lastig. Kennis van A/B testing, persuasive copywriting, UX, behavioural design, web experiments en neuromarketing zijn een vereiste. Let jij bijvoorbeeld wel eens op het onderstaande?
Dit zijn pas een paar voorbeelden. Conversieoptimalisatie is een proces waar veel onderzoek, analyseren en identificeren in zit, maar ongekend veel succes kan opleveren. Benieuwd?