On Page SEO vertelt Google alles over jouw website en hoe jij waarde toevoegt aan
bezoekers en klanten. Bereik tot 434% % meer verkeer op je website!
Linkbuilding is een proces waarbij je andere websites laat linken naar een pagina op jouw website. Kwalitatieve inkomende links, ook wel backlinks, zorgen voor meer autoriteit en dus een hogere positie in zoekmachines.
Backlinks zijn anders dan uitgaande links (links van jouw website naar een andere website) en interne links (links van de ene pagina op jouw website naar de andere). Backlinks, of inkomende links, zijn een vorm van off-page SEO. Het is een van de belangrijkste strategieën voor SEO-specialisten om een website hoger te scoren in zoekmachines.
Volgens Google zijn links één van de drie belangrijkste rankingfactoren. Dus als je wilt dat de pagina’s van jouw website hoog scoren in de zoekresultaten, heb je vrijwel zeker inkomende links nodig. Maar waarom zijn die backlinks zo belangrijk?
Hoewel niemand precies weet hoe zoekmachines werken, zijn de meeste SEO-specialisten het er over eens dat links van andere sites gezien worden als een soort ‘aanbevelingen‘. Deze links helpen zoekmachines te bepalen welke pagina over een bepaald onderwerp het verdient om bovenaan de zoekresultaten te staan. Meer links zorgen voor populariteit. Populariteit zorgt voor autoriteit.
Heel veel mensen onderschatten het belang van backlinks. Inkomende links zorgen voor autoriteit. Alle (goede) SEO-experts zijn het er over eens dat externe links een belangrijke factor voor zoekoptimalisatie is. Autoriteit, in de SEO-wereld ook wel Domain Authority, zorgt voor een hogere ranking in de zoekresultaten.
Linkbuilding aan ons uitbesteden zorgt voor hogere rankings, maar het linkbuilden is onderdeel van de gehele SEO-strategie. Linkbuilding is namelijk één van de factoren die een hoge(re) ranking bepalen. Bij ons neem je – op maat gemaakte – diensten af die jouw SEO positie verbeteren.
Wij kopen geen linkpakketten zoals veel beginnend SEO’ers doen. Dit is niet alleen een kortetermijnstrategie, het is ook schadelijk voor jouw website. Wij werken alleen met kwalitatieve links die daadwerkelijk iets bijdragen aan jouw website.
Linkbuilding is cruciaal voor goede zoekresultaten, maar het is een lastig onderdeel van Search Engine Optimization. 41% van de SEO-experts beschouwt linkbuilding zelfs als het moeilijkste onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Daarom is linkbuilden uitbesteden aan een SEO-expert een goed idee.
Maar waarom zou je linkbuilden uitbesteden? Om verschillende redenen. Door linkbuiling uit te besteden aan een SEO specialist weet je zeker dat het goed gaat. Een verkeerde linkbuilding strategie kan namelijk negatieve effecten hebben op je posities in zoekmachines. Een SEO specialist heeft de juiste kennis en tools om linkbuilding uit te voeren. Denk aan een keyword onderzoek en een link database.
Hoe weet je of iemand verstand heeft van linkbuiling? Goedkoop is vaak duurkoop. De goedkoopste partij levert vaak ook de minste kwaliteit links. Krijg je veel inkomende links van vage, niet relevante websites? Stop er dan direct mee, want slechte inkomende links hebben negatieve effecten op je rankings.
Er is geen one-size-fits-all aanpak bij linkbuilding. Elke website heeft specifieke, relevante en kwalitatief goede links nodig. Dat kan nooit uit een linkbuildpakket komen.
Sommige SEO specialisten zeggen dat websites met meer backlinks doorgaans hoger scoren in zoekmachines. Zo simpel is het echter al jaren niet meer. Zoekmachines kijken namelijk naar veel meer dan alleen de kwantiteit van backlinks. Kwaliteit, relevantie, de anchor tekst en de nofollow en follow tags zijn nog veel belangrijker.
Er zit een wezenlijk verschil tussen inkomende links. Als een beginnend blogger naar jouwe website linkt is dat leuk, maar het voegt weinig toe. Het is een ander verhaal als bijvoorbeeld Neil Patel (dé SEO-guru) een artikel over SEO plaatst en naar jouw website linkt. Het verschil zit hem in autoriteit.
Neil Patel is een wereldberoemde SEO specialist die maandelijks miljoenen bezoekers informeert over SEO. Een beginnend blogger trekt nauwelijks bezoekers. Een link van Neil Patel is dus veel waardevoller.
Naast autoriteit van een link is relevantie een belangrijk onderdeel bij linkbuilding. Stel jij hebt een blog over reizen en je schrijft een prachtig blog over de mooiste bestemmingen in Zuidoost-Azië. Een maand later vinden twee andere blogger jouw blog en besluiten naar jouw website te linken. Een van die blogs gaat over ‘reizen in Zuidoost-Azie’ en het andere blog over ‘geld besparen op vakantie’.
De link van het blog over ‘reizen in Zuidoost-Azie’ is relevanter voor jouw omdat de website over hetzelfde onderwerp gaat. Als andere (goede) websites over het onderwerp naar jouw pagina linken, is dat een goed teken dat jouw content van hoge kwaliteit is en dus scoor je hoger.
Anchor tekst zegt je waarschijnlijk niet zo veel. Een anchor is een klikbaar gedeelte in de tekst. Maa waarom is een acnhor (<– anchor tekst) belangrijk? In veel gevallen beschrijft anchor tekst waar de gelinkte pagina over gaat. Is het voorbeeld hierboven over ‘SEO Specialist’. Door de juiste anchor tekst mee te geven begrijpt Google beter waar die pagina over gaat en wat het zoekwoord is.
Als je een geweldig blog geschreven hebt over ‘kamperen in Frankrijk’ en een ander blog linkt naar jouw met de anchor tekst ‘schoenen‘ heeft dat weinig toegevoegde waarde.
Een van de belangrijkste factoren van linkbuiling zijn nofollow en follow links. Het zijn stukjes code die je aan een link hangt. Een ‘nofollow’ is een stukje code dat Google vertelt dat je die liever geen waarde mee geeft aan de pagina waarnaar wordt verwezen. Een ‘follow’ link is precies het tegenovergestelde.
Overigens zijn er sinds 2019 twee nieuwe codes bijgekomen:
Er zijn verschillende bestemmingen waar links naar kunt verwijzen. Links kunnen wijzen naar jouw homepage of bijvoorbeeld naar de pagina’s waarvan je wil dat deze hoog scoort in Google. Voor laatstgenoemde is het vaak het lastigst om goede links te krijgen. Dat heeft verschillende redenen. Concurrentie, de inhoud van je pagina of de moeilijkheidsgraad. Daarom is intern linken ook erg belangrijk. Dit onderdeel van Search Engine Optimization wordt helaas nog wel eens vergeten.
De plaatsing van een link is tevens belangrijk. Een van de factoren die de waarde van een link bepalen is namelijk de Click Through Rate (CTR). Als algemene regel geldt dat links in de content meer klikken krijgen, omdat dit deel van de pagina de meeste aandacht van bezoekers krijgt. Daarnaast zal er op een hoger geplaatste link sneller geklikt worden dan een link onder in de pagina.
Linkbuilding is een van de factoren die onder de algehele SEO strategie valt. Wij weten als geen ander hoe je kwalitatieve links verkrijgt op om die manier je rankings in zoekmachines te verhogen.