logo
Boost. Your. Business.
Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit en wij helpen je graag met het groeien van je online business!

Content Marketing

SEO Optimalisatie

Social Ecommerce

Email Marketing

Marketing Strategie

Neem gerust contact op
Wij komen graag een keer langs voor een kop koffie.

0174 26 15 15

hello@three-marketeers.nl

Turfschipper 25, Wateringen

0174 26 15 15

Turfschipper 25, Wateringen

Top

De ultieme gids voor Google Ads

Three-Marketeers.nl / SEA  / De ultieme gids voor Google Ads
Adveteren in Google

De ultieme gids voor Google Ads

Adverteren in Google is een effectieve manier om snel, hoger in Google te scoren. Het wordt ook wel SEA genoemd en staat voor Search Engine Advertising, met andere woorden: Zoekmachine Advertenties. Deze Google advertenties worden aangemaakt in Google Ads, een betaald advertentieplatform. Maar wat zijn die Ads en hoe werkt het precies?

Op die vraag hoop ik je in deze blog een duidelijk antwoord te geven.

Wat zijn Google Advertenties?

Google Ads zijn advertenties die op verschillende manieren in kanalen van Google kunnen worden ingezet. Het zijn dus niet alleen tekstadvertenties. Zoals Google zelf zegt:

Google Ads is een online advertentieoplossing die bedrijven gebruiken om hun producten en services te promoten op Google Zoeken, Youtube en andere sites op internet.

Wat zijn Google Advertenties

Uitleg van Google itself

Veel mensen denken dat SEA een kwestie van betalen is. Zo simpel is het niet. Search Engine Advertising geeft je advertentie weer aan potentiële leads of klanten die geïnteresseerd zijn in jouw product of service.

Adverteerders bieden op zoektermen of trefwoorden, maar daardoor sta je niet direct bovenaan de zoekresultaten. Dit heeft namelijk te maken met de Quality Score en Ad Rank van een advertentie.

Hoe beter deze scores, hoe hoger de advertentie getoond wordt.

Het verschil tussen SEO en SEA

Wellicht heb je ook wel eens gehoord van SEO, ook wel Search Engine Optimization. Hoewel de benaming bijna hetzelfde is, is de werking compleet anders. Evenals het effect.

De makkelijke uitleg is: SEA is sneller, SEO is goedkoper. Zo simpel is het natuurlijk niet, want er komt veel meer bij kijken.

SEA, of Google Advertenties, zijn advertenties in Google die boven of onder de organische zoekresultaten worden getoond. Ze kunnen echter ook op Youtube worden getoond of in de vorm van producten (Shopping). Dit is afhankelijk van de campagne die je als adverteerder instelt. Daarover later meer.

Je betaalt dus om bovenaan in Google te staan.

Advertenties in Google

Dit zijn Google Ads

SEO staat voor Search Engine Optimization en komt neer op het optimaliseren van je content voor Google waardoor je bovenaan komt te staan zonder te betalen. Je staat bovenaan omdat je volgens Google het beste antwoord hebt op de vraag van de bezoeker.

Voorbeeld van SEO

Dit is SEO

Waarom SEA

De reden dat marketeers voor SEA kiezen is omdat je sneller in de zoekresultaten staat. Met SEO kan het tot maanden duren voor je resultaat ziet. Met Google Advertenties kun je al binnen een paar uur bovenaan staan.

Een andere reden is dat Google steeds meer advertenties laat zien. Sterker nog, vaak bestaan de eerste 3 tot 5 resultaten uit advertenties.

Het nadeel van SEA is dat het 1) veel geld kost (je betaalt per klik) en 2) een lagere conversie heeft dan SEO.

Hoe meer mensen op jouw advertentie klikken, hoe meer dit kost. En dat ze op je advertentie klikken betekent niet automatisch dat ze iets kopen (conversie). Het conversiepercentage van Google Advertenties is lager dan SEO.

Gebruikers vertrouwen organische resultaten (SEO) meer dan advertenties in Google (SEA). Uit onderzoek blijkt dat SEO 5,66 keer effectiever is dan SEA. Je kunt de nummer #1 positie kopen, maar effectief is het niet.

Waarom SEO

De reden om voor SEO te kiezen is vanwege de investering. Het duurt langer om in de top van Google te scoren, maar als je er eenmaal staat, verdwijn je ook niet zomaar. SEO is een langetermijnstrategie en goedkoper dan SEA.

Een goede SEO-specialist zorgt er voor dat je hoger in de organische zoekresultaten komt. Door content te publiceren en onderhouden kun je blijven groeien. Daarnaast is het conversiepercentage hoger.

Het nadeel van SEO is dat het langer duurt. Je scoort niet zomaar in Google. Het vergt veel tijd en energie.

Hoe komt jouw advertentie in Google?

Zoals gezegd is SEA veel meer dan alleen betalen om bovenaan te staan. Je zult je advertenties moeten optimaliseren en moeten voldoen aan de verwachtingen van de gebruiker.

Er zijn veel factoren die van invloed zijn op effectieve en goed presterende Google-campagne, maar er zijn twee elementen erg belangrijk: AdRank en Quality Score.

Wat is Quality Score

De Quality Score is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Verwachte CTR: combinatie van zoekwoorden en verwachte clicks;
  • Relevantie: relevantie van zoekwoord in een advertentiegroep en de advertentie zelf;
  • Ervaring: de gebruikerservaring van je bestemmingspagina.

Verwachte CTR

CTR staat voor Click Through Rate en is een zoekwoordgerelateerde factor die meet hoe waarschijnlijk het is dat iemand op jouw advertentie klikt bij het zoeken naar het bijbehorende zoekwoord. Google kijkt naar de prestaties van zoekwoorden in het verleden.

Hoe goed heeft dit zoekwoord gepresteerd op basis van waar de advertentie is weergegeven? Uiteindelijk wil Google weten hoe waarschijnlijk het is dat jouw zoekwoord zal leiden tot een klik.

Voldoet jouw zoekwoord? Dan zal de advertentie beter worden getoond. Voldoet het zoekwoord niet? Dan zal je het zoekwoord moeten aanpassen om getoond te worden.

Relevantie

Relevantie is, net als de geschatte CTR, gerelateerd aan jouw zoekwoord. In dit geval gaat het echter meer om: is jouw advertentie relevant voor de zoekwoorden in jouw advertentiegroep?

Zoekwoorden als ‘online marketingbureau’ of ‘webdesignbureau’ kunnen bijvoorbeeld relevant zijn voor een marketingbureau, maar als je dezelfde advertentie voor beide zoekwoorden gebruikt, gaat de relevantie verloren.

Hoe relevanter jouw advertentie is voor jouw zoekwoordgroepen, hoe groter de kans dat je een hoge advertentierelevantie hebt. Voor de zoeker vertaalt dit zich in een waardevollere ervaring, wat bijdraagt aan een hogere score.

Ervaring

Google meet hoe relevant en nuttig de bestemmingspagina is voor mensen die op jouw advertentie klikken. Ook wel ‘gebruikerservaring’. Maar wat is een goede ervaring? Volgens Google moet de pagina ‘duidelijk en nuttig’ zijn en ‘gerelateerd zijn aan het zoekwoord’.

  • Duidelijk: de pagina moet duidelijk ingericht zijn met goede media en CTA’s;
  • Handig: de inhoud moet makkelijk te consumeren zijn;
  • Relevant: je moet klanten naar een advertentie-relevante pagina sturen.
Quality Score

Deze advertentie heeft een Quality Score van 7

 

Wat is Ad Rank

Een goede Quality Score is het halve werk. De positie van een advertentie wordt namelijk bepaald door AdRank. Ad Rank is een combinatie van Quality Score en het biedingsbedrag die je advertentiepositie bepalen.

Stel jij hebt een Quality Score van 10 en je biedt €3 op een woord, dan is je Ad Rank 10×3=30. Je concurrent biedt €6, maar heeft een Quality Score van 4. Zijn Ad Rank is dus 6×4=24. Hoewel de concurrentie meer biedt, sta jij hoger omdat de Ad Rank beter is.

Met een goede Quality Score, haal je meer resultaat met een lager budget.

Uitleg Ad Rank

Op deze manier is Ad Rank beter uit te leggen

De typen Google Ads campagnes

We hebben het eigenlijk altijd over Google Ads, maar zijn er twee typen campagnes te onderscheiden; Google Ads en Google Smart Campaigns. Onder Google Ads kun je ook weer verschillende campagnes starten. Snap je het nog? 🙂

De twee lijken op elkaar, maar verschillen nogal. Het toverwoord: controle. Ik zal het proberen uit te leggen.

Google Ads

Met Google Ads heb je controle over de hele campagne. Van advertentietekst, advertentie-indelingen, zoekwoordselectie, biedingen, planningen, locatietargets, conversietracking, budgetten etc. Je moet alles zelf instellen, maar kunt ook alles controleren en aanpassen.

Je kunt kiezen uit verschillende typen campagnes.

  • Search Ad Campaigns;
  • Display Ad Campaigns;
  • Video Ad Campaigns;
  • Shopping Ad Campaigns.

Search Ad Campaigns

Dit zijn tekstadvertenties die worden weergegeven tussen zoekresultaten op een Google-resultatenpagina. Als jij bijvoorbeeld op ‘nieuwe Adidas schoenen’ Googled, is de kans groot dat er advertenties boven de zoekresultaten staan.

Search Ads

Een Search Ad voor Adidas schoenen

Display Ad Campaigns

Deze zijn vaak gebaseerd op afbeeldingen en worden weergegeven op webpagina’s in het Google Display Netwerk. Denk aan advertenties die je ziet op NU.nl of AD.nl. Als jij bijvoorbeeld op een wasdroger zoekt op Coolblue, is de kans groot dat er een advertentie van Coolblue getoond wordt op een andere website.

Deze advertenties zie je niet als je een AdBlocker gebruikt.

Display Ads

Display Ad op AD.nl

Video Ad Campaigns

Deze advertenties duren tussen zes en vijftien seconden en verschijnen op YouTube.

YouTube Ads

Hoe vaak heb jij op ‘Skip Ads’ geklikt?

Shopping Ad Campaigns

Deze advertenties worden weergegeven tussen zoekresultaten en bevatten productinformatie zoals prijs en productafbeeldingen. Deze worden vaak naast, of boven de zoekresultaten getoond.

Shopping Ads

Shopping Ads voor Adidas schoenen

Google Smart Campaigns

Google Smart Campaigns, ook wel Slimme Advertenties genoemd, is het tegenovergestelde van de Google Ads. Het is makkelijk in te stellen, maar er is weinig aan te passen. Je stelt jouw account in, maakt één advertentie, selecteert de categorie van jouw bedrijf en stelt het budget in. Google doet de rest.

Je kunt zien welke zoekwoorden Google voor je heeft gekozen, maar je kunt ze niet aanpassen (zoektype of bieden). Je kunt wat basisdingen selecteren, maar meer niet.

Met Google Smart Campaigns kun je maar één advertentietype aanmaken en deze kun je niet aanpassen.

Wanneer je kiest voor Google Smart Campaigns laat je in feite Google het werk doen. Scheelt in tijd, maar beperkt je in opties.

Type Google Campagnes

Google Ads vs. Google Smart Campaign

Voor- en nadelen van Google Ads en Google Smart Campaigns

Google Advertenties zijn een goede manier om snel verkeer naar je website te halen. Maar welke opties kun je het beste kiezen: Google Ads of Google Smart Campaigns? Ze hebben beiden voor- en nadelen.

Voordelen Google Ads

Met Google Ads kun je kiezen uit verschillende advertentietypen evenals een groot aantal aanvullende opties voor advertenties (extensies) die kunnen helpen meer conversies te genereren. Denk aan contactformulieren of landingspagina’s.

Google Ads biedt de mogelijkheid om zelf de campagnedoelen af ​​te stemmen op je bedrijfsdoelen. Je kunt zelf zoekwoorden, specifieke zoekwoordselectie en advertenties instellen. Dit betekent dat je precies weet wat je laat zien bij welk zoekwoord.  Door zoekwoordspecifieke biedingen te gebruiken, kun je de campagne optimaliseren om klanten te bereiken op specifieke zoekwoorden.

Nadelen Google Ads

Er zitten twee nadelen aan Google Ads. De complexiteit van het platform en automatisering. Het opzetten van een campagne met de juiste structuur is een ingewikkeld proces en vereist expertise en ervaring.

Daarnaast is er minder automatisering. Hoewel het platform gebruikmaakt van machine learning en de afgelopen jaren verschillende geautomatiseerde opties heeft geïmplementeerd, zul je veel handmatig moeten controleren.

Voordelen van Google Smart Campaigns

Het grootse voordeel van een Smart Campaign is tijd en kennis. Een campagne instellen kost zo’n 15 minuten en vereist weinig kennis over adverteren in Google. Met Google Smart Campaigns hoef je ook geen tijd te besteden aan het beheren van campagnes, aangezien Google dit voor je doet.

Nadelen van Google Smart Campaigns

Het nadeel is dat je beperkt wordt tot één advertentietype. Daarom kun je bijvoorbeeld geen A / B-testen doen. Daarnaast is de controle en beschikbare gegevens van je campagne erg beperkt.

Je kunt vertoningen, klikken, CTR en conversies zien. Meer niet. Aangezien Google degene is die de campagne beheert, is dit het enige dat Google kan verstrekken.

De zoekwoordkeuze en optimalisatiemogelijkheden zijn beperkt tot de categorieën die zijn opgegeven bij het aanmelden en de zoektermen die Google bepaalt door jouw instellingen. Je hebt dus geen controle over zoekwoorden.

Je komt misschien voor in zoekopdrachten met veel vertoningen, maar je weet niet waarom mensen wel of niet klikken. Met andere woorden: je kunt niets optimaliseren.

Adveteren in Google

Welke vorm moet je kiezen?

Welke vorm van adverteren voor jou het beste is, is afhankelijk van jouw wensen. Wil je een product verkopen? Dan zijn Shopping Ads misschien wel goed. Wil jij mensen informeren over je service of dienst? Dan kun je beter kiezen voor Search Ads.

De beste campagne is per persoon, bedrijf, product of dienst verschillend. Je kunt natuurlijk ook meerdere campagnes tegelijk voeren om op die manier nog meer exposure te krijgen.

Zelf doen of iemand inhuren?

Je kunt Google Advertenties zelf instellen via Smart Campaigns. Daarvoor is niet veel kennis nodig. De voor- en nadelen hiervan worden hierboven al uitgelegd. Als je direct resultaat wilt met Googel Ads adviseer ik om een expert in te huren. Iemand met verstand van Ads weet hoe je een campagne opzet, maar belangrijker: hij/zij weet er resultaat uit te halen.

Wil jij aan de slag met adverteren in Google? Ik help je graag verder!

Share

Hi, ik ben Ties. Een van de Three Marketeers. Ik geloof niet in skills, maar in passie. Benieuwd naar wat ik kan betekenen? Let's meet!

Geen Reacties

Plaats een reactie