11 voordelen van SEO die jij moet weten
SEO is een van de belangrijkste Online Marketing tools en bekend bij iedereen die online actief is. Hoe beter jij je Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie, op orde hebt. Hoe hoger je in zoekmachines scoort. En hoe hoger je scoort. Hoe meer potentiële klanten je bereikt. Maar dat is slechts een van de vele voordelen van SEO zijn? Ken jij er nog meer?
Wij wel ↓
11 voordelen van SEO
SEO heeft ontzettend veel voordelen. Veel meer dan alleen hoger in Google of ander zoekmachines scoren. Wij hebben de belangrijkste voordelen voor je op een rij gezet. Hoogste tijd om met SEO te beginnen!
GRATIS SEO SCAN#1 Inzicht in zoekwoorden
Door een goede SEO-campagne te starten scoor je op zoektermen hoger in Google. Dat levert meer bezoekers op. Jij biedt, volgens de zoekmachines, namelijk het beste antwoord op de vraag van de zoekmachine gebruiker.
Maar voordat je aan de slag gaat met je zoekwoorden, doe je eerst een zoekwoordenonderzoek. Daar kun je ontzettend veel informatie uit halen. Misschien blijkt het wel dat jouw doelgroep op hele andere dingen zoekt dan jij denkt!
#2 Meer bezoekers
Een van de belangrijkste voordelen van SEO is dat je hoger scoort in Google. Door beter in te scoren in Google zullen er meer bezoekers naar de website komen. Hoe hoger de website een Google scoort, hoe beter. Uit het zoekwoordenonderzoek moet blijken om hoeveel bezoekers dit gaat.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de 34,2% van de zoekopdrachten op de #1 positie in Google klikt. Bij #3 is dit nog maar 11,4%. Het loont dus om je website op #1 te krijgen.
#3 Kwalitatieve bezoekers
Een groot voordeel van SEO is dat je kwalitatieve bezoekers binnen haalt. Traditionele marketing is vaak ‘outbound marketing’. Denk aan advertenties, spam mails of koude acquisitie. SEO is ‘inbound marketing’. Het is veel meer klantgericht.
Met SEO haal je de bezoeker binnen omdat jij, volgens de zoekmachine, het beste antwoord hebt op de vraag van de bezoeker. Je biedt de klant letterlijk een antwoord op de vraag in plaats van dat je een antwoord geforceerd probeert te versturen (outbound).
Inbound marketing levert de kwalitatief beste leads op en uit onderzoek blijkt bovendien dat het 61% goedkoper is.
#4 Hogere omzet
Uiteindelijk draait het allemaal om de centjes 😉 Meer bezoekers betekent meer mogelijkheden om klanten binnen te halen wat uiteindelijk de omzet verhoogt. Als jij meer leads binnen haalt (zie volgende pagina) kun je proberen van deze leads terugkerende klanten te maken. Of nog beter: betalende klanten.
#5 Brand Awareness
Merkbekendheid is cruciaal om je bedrijf te laten groeien. SEO helpt je bij het opbouwen van naamsbekendheid bij je publiek. Wanneer gebruikers zoekopdrachten uitvoeren en jouw bedrijf in zoekresultaten zien, raken ze vertrouwd met jouw bedrijf.
Als je hoger scoort in de zoekresultaten (SEO), vooral op de eerste pagina, bouw je vertrouwen en autoriteit op bij je publiek. Je wint dus niet alleen vertrouwen, maar ook merkbekendheid voor jouw bedrijf.
#6 Meer leads
Een van de grootste voordelen van SEO is meer leads. Meer bezoekers zijn fijn, maar deze moeten ook actie ondernemen. Het liefst wil je dat bezoekers een offerte opvragen, het contactformulier invullen, een afspraak inplannen of een gratis brochure (whitepapers) downloaden.
Op die manier bind je bezoekers aan je bedrijf. Deze leads kun je op verschillende manieren omtoveren tot een klant.
Uit onderzoekt blijkt dat SEO leidt tot hogere conversie en een verhoogde kans om klanten over te halen omdat zij jou vaker voorbij zien komen in de zoekresultaten.
Het gemiddelde conversiepercentage is 2,49%. Bij 1.000 bezoekers zijn dat zo’n 25 potentiële – en gratis – klanten. Bij local SEO is dat percentage nog hoger!
#7 Klantkennis
Meer bezoekers betekent niet alleen meer potentiële klanten, je leert bovendien meer over de doelgroep.
Door aan de slag te gaan met Google Analytics krijg je inzicht in wat jouw doelgroep zoekt. Niet alleen de leeftijd of de verhouding man/vrouw, maar veel meer.
- Welke zoektermen gebruikt jouw doelgroep
- Welke pagina wordt het meest bezocht
- Welke pagina wordt het langst bezocht
- Waar verlaten ze de website
- Welke interne links worden het meest gebruikt
Door al dit soort punten te analyseren, in combinatie met een zoekwoorden onderzoek en conversieoptimalisatie leer je meer over de bezoeker en doelgroep.
Hierdoor kun je beter inspelen op de wensen van je bezoeker en is de kans groter dat een bezoeker overgaat tot actie.
#8 Vertrouwen
Dit wordt vaak vergeten, maar s een van de belangrijkste voordelen van SEO. Door hoger te scoren, goede content te creëren, gratis e-books of brochures weg te geven straal je vertrouwen uit. Jij staat op #1 en dus ben jij de ‘top player in the industry’.
Het is niet voor niets dat de #1 positie in Google ruim 34% van de clicks krijgt. Als je bovenaan in Google staat, vertrouwt de bezoeker je sneller. Doordat je meer bezoekers bereikt via de website, email of social media zijn er meer contactmomenten. Tijdens die momenten kun je meer vertrouwen creëren door goede informatie te delen.
#9 Versla de concurrentie
Als je SEO optimaliseert, geef je concurrentie het nakijken. Scoor jij hoger in Google? Dan komt er op jouw website meer verkeer. Is jouw content up-to-date? Dan creëer je meer vertrouwen.
Stel je voor hoe ver je de concurrentie voor blijft als zij alleen traditionele marketing gebruiken? De concurrentie zit echter niet stil. Ook zij zullen gebruikmaken van SEO.
Uit onderzoek blijft dat bijna 50% van ondernemers SEO belangrijk vindt bij het behalen van hun doelen. Hoogste tijd dus om met SEO aan de slag te gaan.
#10 Minder werkdruk
Als ondernemer heb je niet altijd tijd en zin om je bezig te houden met SEO. Vaak wordt er wel ‘iets’ met marketing gedaan, maar door de waan van de dag kom je er nauwelijks aan toe.
Anno 2020 is SEO echter een belangrijk onderdeel van ondernemen. Door deze taken uit te besteden ervaar je minder werkdruk en kun je je bezig houden met de dingen die jij graag doet.
Daarnaast is SEO een langetermijninvestering waardoor het belangrijk is om het in één keer goed doen.
#11 De beste investering
Een van de voordelen van SEO is dat het een hoge ROI (return on investment) heeft. SEO is een van de beste investeringen op gebied van marketing. Waarom? Door het goed neerzetten van je website, het schrijven van de juiste content en het opbouwen van online autoriteit trek jij meer bezoekers naar je website.
Waar bij traditionele marketing de resultaten stilvallen als de marketing stopt, blijven de SEO-resultaten een lange tijd bestaan. Dit terwijl je maar één keer tijd of geld investeert. Schrijf jij content die rankt dan behaal je jarenlang resultaat.