logo
Boost. Your. Business.
Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit en wij helpen je graag met het groeien van je online business!

Content Marketing

SEO Optimalisatie

Social Ecommerce

Email Marketing

Marketing Strategie

Neem gerust contact op
Wij komen graag een keer langs voor een kop koffie.

0174 26 15 15

hello@three-marketeers.nl

Turfschipper 25, Wateringen

0174 26 15 15

Turfschipper 25, Wateringen

Top

Local SEO

Three-Marketeers.nl / SEO  / Local SEO
Local SEO

Local SEO

Er worden elke dag 5,5 miljard zoekopdrachten ingevoerd in Google. Dat zijn indrukwekkende cijfers, maar als lokale ondernemer zijn al die zoekopdrachten natuurlijk niet interessant. Waar je veel meer aan hebt, is mensen bereiken in jouw stad of provincie. Maar hoe zorg je er dan voor dat mensen jouw producten en diensten vinden? Door local SEO.

Wat is local SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines zoals Google. Dat kan met on- en off page SEO. Daar vertellen we hier meer over. Hoe beter jouw website geoptimaliseerd is, hoe hoger je scoort in Google.

Met local SEO richt je de zoekmachine optimalisatie in op je lokale publiek. Veel ‘fysieke’ bedrijven gebruiken deze vorm van marketing om zoveel mogelijk lokale, online klanten te bereiken.

Het principe is vrij simpel. Zo is het voor ons interessanter om ons te richten op het zoekwoord ‘SEO specialist in het Westland‘, dan ‘SEO specialist‘. De kans dat een bedrijf, gevestigd in Groningen, klant wordt bij ons is kleiner dan een bedrijf in Den Haag.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een keukenboer in het Westland. Je kunt als kleine ondernemer focussen op het zoekwoord ‘keukens kopen‘.

Maar het is veel interessanter om gevonden te worden op een lokaal zoekwoord als ‘keuken kopen Westland‘.

Local SEO

Waarom zou je kiezen voor local SEO?

Er worden dagelijks miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd in Google in Nederland. De voordelen van SEO voor kleine ondernemers zijn dan ook erg groot.

Toch is een groot deel van die zoekopdrachten vaak niet interessant voor lokale ondernemers. Een fietsenmaker in het Westland heeft er niets aan om gevonden te worden op ‘fietsenmaker’.

Ties: “Leuk voor de statistieken, maar iemand uit Limburg komt niet met de trein naar het Westland om z’n fiets te laten maken”.

Het is voor een fietsenmaker veel interessanter om gevonden te worden op ‘fietsenmaker Naaldwijk‘ of ‘fietsenmaker Westland‘ omdat de potentiële klanten uit deze regio komen.

Cijfers liegen niet

Statische zoekwoorden zijn nog steeds belangrijk, maar eerder voor grote merken. Het zoekwoord ‘schoenen kopen‘ is voor Adidas of Nike namelijk wel interessant. Local SEO wordt daarin steeds populairder.

En gezien de cijfers is dat niet gek.

46% van alle zoekopdrachten in Google hebben betrekking op lokale zoekopdrachten

97% van de mensen Googelt eerst de bedrijfsnaam voordat ze langs gaan

88% van de gebruikers op zoek naar lokale winkels belt of bezoekt de winkel na 24 uur (daarom is een landingspagina zo belangrijk!)

18% van lokale zoekopdrachten resulteert in een aankoop. Bij niet-lokale-zoekopdrachten is dat slechts 7%

Het zoekwoord ‘in be buurt’ is de afgelopen 2 jaar met 900% gestegen (denk aan ‘kleding sale in de buurt‘)

72% van de desktop- of tabletgebruikers en 67% van de smartphonegebruikers wil advertenties, aangepast aan hun stad of postcode

Meer dan genoeg redenen om vandaag nog te beginnen met local SEO.

Hoe optimaliseer je voor local SEO?

Een website optimaliseren voor local SEO is in de basis niet anders dan ‘normale’ SEO. Het gaat er om dat je aan Google laat merken waar je bent. Dat is meer dan alleen het juist instellen van Google My Business.

Net als bij normale Search Engine Optimization dient alles in orde te zijn. Je interne linkstructuur, backlinks, title tags, meta description, snelheid van je website, mobielvriendelijkheid, gebruiksgemak etc.

Content

Content is king zeggen ze niet voor niets. Bij local SEO zijn content, en vooral lokaal gerichte content, nóg belangrijker. Elk nieuw blog en elke nieuwe pagina die je schrijft met daarin je locatie, is een soort shout out naar Google om te zeggen: ‘ik zit hier!‘.

Waak wel voor ‘keyword stuffing’. Gebruik dus niet 15x je locatie in 1 blog.

On page SEO

On page SEO is alles wat je aan je pagina of blog doet. Denk aan title tags en meta description. Hierin kun je het verschil maken. Verwerk je locatie in je titels, zodat Google direct weet waar je gevestigd bent.

Kijk niet naar zoekvolume

Zoekvolume is een van de eerste punten waar marketeers naar kijken. Een zoekterm met veel maandelijkse zoekopdrachten lijkt heel interessant. Zo wordt er ruim 110.000 keer per maand gezocht op ‘fietsenwinkel‘.

Echter, de moeilijkheidsgraad om te scoren is veel hoger. Iedereen wil namelijk bovenaan staan op die zoekterm. Voor een fietsenmaker in Naaldwijk is het veel interessanter om gevonden te worden op ‘fietsenwinkel Naaldwijk‘. Het zoekvolume is dan wel lager, de kans om te scoren en dus je potentiële doelgroep te bereiken is veel groter.

Local SEO

(Verschillende) lokale pagina’s

Dit zie je vaak bij bedrijven die meerdere vestigingen hebben. Het probleem is alleen dat veel bedrijven de pagina kopiëren en alleen de locatie veranderen. Typisch old-school SEO en iets wat al lang niet meer werkt.

Google is geen fan van duplicate content dus elke pagina voor een vestigingslocatie moet voorzien zijn van unieke content.

Schrijf over je vak

Ik struin elke dag het internet af op zoek naar nieuwtjes over SEO en Google. Dat vind ik niet alleen heel er leuk, het is ook ontzettend belangrijk. Google is gek op nieuwe content en hoe meer je schrijft over wat je doet, hoe meer Google jou zal zien als een expert/autoriteit op jouw vakgebied.

Deze pagina’s moeten natuurlijk wel SEO proof zijn.

 

Share

Hi, ik ben Ties. Een van de Three Marketeers. Ik geloof niet in skills, maar in passie. Benieuwd naar wat ik kan betekenen? Let's meet!

1 Comment
  • Joost
    8 februari 2021 at 11:30

    Handige tips, maar werkt dit ook als je geen fysiek pand hebt?

Plaats een reactie