logo
Boost. Your. Business.
Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit en wij helpen je graag met het groeien van je online business!

Zoekwoordenonderzoek

SEO Copywriting

Off-Page SEO

SEO Migratie

Freelance SEO

Conversieoptimalisatie

Neem gerust contact op
Wij komen graag een keer langs voor een kop koffie.

0174 26 15 15

hello@three-marketeers.nl

Fluwijn 123, 's Gravenzande

Fluwijn 123 - 's Gravenzande

Top

Mijn werk als SEO Specialist

Three-Marketeers.nl / SEO  / Mijn werk als SEO Specialist
Kassen in het Westland

Mijn werk als SEO Specialist

SEO specialist in het WestlandBen jij op zoek naar een SEO-specialist? Dan heb je me gevonden! Mijn naam is Ties, een ervaren SEO-specialist met roots in het Westland. Wil je weten wat ik precies doe? Dat leg ik je graag uit. Om mijn werk als SEO specialist uit te leggen, is het goed om te weten wat SEO precies betekent.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In normaal Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie. Ik zorg er dus voor dat websites, en met name de content, geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Dat doe ik op verschillende manieren.

Maar waarom zou je aan zoekmachineoptimalisatie doen? Heel simpel.

Wat is het eerste wat je doet als je besluit nieuwe schoenen te kopen? Of die oude kast eindelijk eens op te knappen? Of een vakantie te boeken?

Kleine gok: je opent Google.

Door hoger te scoren in zoekmachines zoals Google of Bing, verhoog je de online zichtbaarheid van je bedrijf in de organische zoekresultaten. Hogere scores, ook wel rankings, zorgt voor meer bezoekers. Die bezoekers kun je omzetten naar leads.

SEO specialist Westland

Hoe ben ik begonnen

De meeste SEO specialisten droomden niet van SEO. Er is geen opleiding tot SEO expert. Geen speciale school met leraren die je alles vertellen over zoekmachinesoptimalisatie. Er zijn online cursussen te volgen, maar daar blijf het ook wel bij.

Toch ben ik uiteindelijk de ‘Search Engine Optimization-wereld’ ingerold.

De meeste SEO kenners, hebben twee vaardigheden. Goed kunnen schrijven en analytisch vermogen. Vaak heb je er één en ontwikkelen je de ander.

Bij mij was, of is, schrijven mijn grootste passie. Ik ben begonnen met persoonlijke blogs, wat uiteindelijk resulteerde in een van de grootste reiswebsites van Nederland.

Maar dat maakte me geen SEO specialist. Mijn Nederlands was slecht, de content was een grote chaos en structuur was ver te zoeken. Essentiële dingen voor een goede Google positie.

Cursussen en oefenen

Ik ben me meer gaan verdiepen in de technieken achter SEO. Wat is SEO, hoe scoor je hoog in Google, wat zijn belangrijke websites, hoe meet je ‘succes’, wat is goede content etc. Ik ben cursussen gaan volgen. Heb websites als Semrush, SE Ranking en MOZ ondertussen uitgespeeld en bovenal… ik heb veel geleerd door te proberen.

Nog steeds ben ik er dagelijks mee bezig. Search Engine Optimization is namelijk constant in beweging. Ze zeggen niet voor niets dat het lastiger is om de #1 te blijven dan de #1 te worden. Zoekmachines veranderen constant hun ranking voorwaarde.

Team Up

Overigens werk ik niet alleen. Eigenlijk heb je te maken met twee SEO specialisten in het Westland. Ik werk namelijk samen met Sjoerd, mijn broer. Dat doen we door onze specialiteiten te koppelen.

Ik doe de on-page SEO, Sjoerd de off-page SEO. Heel simpel gezegd. Ik schrijf, Sjoerd zorgt dat de techniek in orde is.

SEO specialist in het Westland

Herkenbaar? 🙂

Hoe werkt een zoekmachine?

Om te begrijpen wat mijn werk als SEO specialist in het Westland betekent, moet je weten hoe een zoekmachine zoals Google of Bing werkt.

Een zoekmachine stuurt zogenaamde ‘spiders‘ om pagina’s op internet vinden. Dit noemen ze ook wel crawlen. Elke website die indexeerbaar is voor zoekmachines weten ze te vinden. Vervolgens crawlen ze de code van elke pagina.

Nadat de pagina is gecrawld, wordt de pagina toegevoegd aan de index van de zoekmachine, een verzameling pagina’s in het cachegeheugen.

Dat betekent dat wanneer jij een Google-zoekopdracht uitvoert, je geen live resultaten ziet, maar pagina’s uit de index van Google. Dat is ook de reden dat je in Google vaak ziet staan: ‘Ongeveer 326.000.000 resultaten (1,05 seconden)’.

Die resultaten halen ze uit hun index.

Zoekmachine crawling

Spiders zoeken naar beschikbare pagina’s

Leuk om te weten. Google heeft op dit moment meer dan 130 biljoen pagina’s geïndexeerd! Dat is ook niet heel gek als je weet dat er elke dag 4,4 miljoen blogs worden gepubliceerd.

Google toont beste resultaten

Als jij een zoekopdracht uitvoert, zoekt Google in hun index naar de pagina die het beste overeenkomt met jouw zoekopdracht. Maar Google laat jouw website niet zien omdat jij zo’n mooie website hebt.

Google rangschikt pagina’s op basis van honderden factoren in hun algoritme. Daarover later meer.

Mijn werk als SEO Specialist

Mijn werk als SEO expert is niet alleen ontzettend tof, het is ook gecompliceerd en divers. Een SEO expert is iemand die weet hoe je meer verkeer uit zoekmachines haalt.

Het doel van bijna alle SEO is hetzelfde als alle andere marketeers: meer omzet genereren voor een bedrijf.

Maar wat doe ik dan precies?

#1 Keyword onderzoek

Het doel van een SEO expert is de website beter vindbaar maken in zoekmachines. Hoe doe je dat? Door beter gevonden te worden op zoekwoorden. Ook wel keywords. Een keyword kan zijn ‘Beste camping Frankrijk‘. Voor deze tekst is mijn keyword ‘SEO Specialist Westland’.

Door een zoekwoord ga je een zoekwoordonderzoek doen. Zo kijk je naar het zoekvolume per maand, populaire vergelijkbare zoekwoorden, maar ook vergelijkbare zoekwoorden met weinig zoekvolume.

Zoekwoorden kun je indelen in twee categorieën. Short tail en long tail zoekwoorden.

Short tail

Een short tail zoekwoord is een zoekterm met slechts één of twee woorden. Omdat ze zo kort zijn, zijn ze minder specifiek dan zoekopdrachten met meer woorden. Het is interessant om op ‘Hanoi‘ (short tail) bovenaan te staan vanwege het hoge zoekvolume, maar de zoekopdracht is heel algemeen. Iemand kan op zoek zijn naar informatie voor een werkstuk, kan op zakenreis zijn of heeft net 3 op Reis gezien in Hanoi.

Long tail

Long-tail-zoekwoorden zijn langere en specifiekere zoekwoordzinnen. Het zoekvolume is vaak lager, maar long tail zit dichter bij een conversie of verkoop. Door de lengte zijn ze specifieker, waardoor de behoefte voor antwoord hoger is.

Long tail keywords lijken niet interessant door de vaak lage zoekvolumes, maar kunnen enorm waardevol zijn als je weet hoe je ze moet gebruiken.

Voorbeeld

Rode sneakers maat 40 kopen’(5 woorden) is een voorbeeld van een long tail-zoekwoord, terwijl ‘sneakers kopen‘ een short-tail-zoekwoord is. Het zoekvolume op ‘sneakers kopen‘ is hoger, maar de intentie ook veel algemener.

Als iemand zoekt op ‘sneakers kopen‘ is diegene aan het oriënteren, terwijl iemand die ‘Rode sneakers maat 40 kopen’ veel specifieker is. Als jij gevonden wordt op ‘Rode sneakers maat 40 kopen’ is de kans op conversie veel hoger omdat je weet wat de intentie van diegene is (hij/zij zoekt rode sneakers in maat 40).

Hanoi, Vietnam

Hanoi is overigens wel een toffe stad!

#2 Content creatie en optimalisatie

Als je eenmaal weet op welke keywords je wilt scoren, moet je daar content voor schrijven. Het blog wat je nu leest is de content die ik gecreëerd heb voor het zoekwoord ‘SEO Specialist Westland‘. Ik wil kijken hoe hoog en hoe snel ik kan scoren met deze pagina.

Uiteraard hoop ik dat je mij in huurt als SEO specialist na het lezen van deze blog 🙂

Mijn werk komt vooral neer op content creëren en optimaliseren op een manier die zowel Google als de bezoeker begrijpt. Eigenlijk is SEO geen Search Engine Optimization meer, maar Search Engine Visitor Optimization. Je zou het SEVO kunnen noemen.

Je schrijft namelijk altijd content voor een bezoeker, niet voor Google. Google geeft simpelweg antwoord op de vraag van de bezoeker. De website moet uiteraard wel voldoen aan de eisen van Google, anders komt deze niet voor in de zoekresultaten.

#3 On page optimalisatie

Als je content geschreven is, ga je aan de slag met on page SEO. Simpel gezegd is dat alles wat je op één specifieke pagina aanpast om die pagina zo duidelijk mogelijk te maken voor zowel de bezoeker als een zoekmachine.

Dat is meer dan alleen het zoekwoord. Zo moet je de titels (H1, H3, H3 etc.) goed instellen, de URL moet kloppen, de afbeeldingen moeten de juiste tags hebben etc.

#4 Off page optimalisatie

Off Page SEO heeft alles te maken met wat er ‘buiten’ jouw website plaatsvindt. Linkbuilding is een van de belangrijkste off page SEO factoren, maar er zijn er maar. Denk aan linkbuilding, contentmarketing, Social Media vermeldingen, reviews, brand mentions (zonder link) etc.

Beter gezegd, is het alles ‘wat andere sites zeggen’ over jouw website. Hoe beter dat op orde is, hoe sneller Google informatie kan vinden op jouw website.

#5 Linkbuilding

Zoekmachines gebruiken een aantal factoren om de populariteit van een website te bepalen. Eén daarvan is het aantal en de kwaliteit van de externe links die naar jou verwijzen, ook wel backlinks genoemd. Het proces van het verkrijgen van backlinks noemen ze ook wel linkbuilding.

Dit kun je zien als een soort aanbeveling.

Als een andere SEO specialist op zijn/haar website zet: ‘Kijk eens bij Ties, een goede SEO specialist‘, is dat een aanbeveling. Hoe meer backlinks jij ontvangt, hoe meer autoriteit je opbouwt. Daarmee scoor je hoger.

Hoe scoor je hoger in Google?

Op die vraag wil iedereen antwoord. Er zijn veel factoren die bepalen wat een resultaat het ‘beste’ maakt. Er is niet één onderdeel wat moet kloppen. Alles moet kloppen.

Daarom is SEO een langetermijnstrategie. Je komt niet zomaar bovenaan in Google. Daar gaat tijd over heen. Elke SEO kenner die beweert dat je binnen een week bovenaan in Google staat liegt. Punt.

Welke factoren zorgen voor hoge posities?

Zoals we aarder al zeiden zijn er veel factoren die er voor zorgen of jouw website wel of niet boven aan komt. Ik kan er tientallen opnoemen, maar dit zijn de belangrijkste:

  • Autoriteit
  • Kwaliteit
  • Relevantie
  • Betrouwbaarheid

Autoriteit

Autoriteit is een van de belangrijkste ranking factoren. Het wordt ook wel Domain Authority (DA) genoemd en is een score die bepaald hoe hoog jouw website in de resultaten komt. Je kunt scoren tussen 1 en 100, waarbij hogere scores het beste zijn.

Voor zoekmachines is het belangrijk dat je autoriteit opbouwt. Als jij heel veel, en met name, goede content schrijft over jouw onderwerp en anderen pikken dat op, zul je een hogere DA score krijgen en dus sneller scoren.

Onze website Reis-Expert is een autoriteit op gebied van reizen buiten Europa. Die score is zo goed dat als wij een blog schrijven, deze vrijwel direct op de eerste pagina staat.

Kwaliteit

Kwaliteit van content wordt steeds belangrijker. Content is King zeggen ze niet voor niets. Een website, of pagina, moet antwoord geven op de vraag van een zoekmachinegebruiker.

Hoe beter jij die vraag kan beantwoorden, hoe hoger de kwaliteit van jouw pagina is volgens zoekmachines (jij hebt immers de vraag beantwoord).

Tot een aantal jaar terug was kwaliteit minder belangrijk en zag je veel keyword stuffing. Er werden pagina’s of blogs geschreven waar op een onnatuurlijke manier het keyword in voor kwam.

Ik zou bijvoorbeeld kunnen schrijven; Ik ben een ervaren SEO specialist Westland. Mijn keyword is SEO specialist Westland, maar dit is natuurlijk geen normaal Nederlands.

Gelukkig leren zoekmachines elke dag en wordt keyword stuffing niet getolereerd.

Keyword grap

Een grapje onder SEO specialisten 🙂

Relevantie

De kern van de content is: hoe beter een tekst of de inhoud overeenkomt met een zoekopdracht, hoe groter de kans dat deze een goede ranking zal behalen. Je content moet relevant zijn voor een bezoeker.

Dit betekent dat relevantie een belangrijke rankingsfactor is voor zoekmachines. Hoe relevanter jouw content, hoe beter de ervaring van een gebruiker en hoe blijer een zoekmachine en dus hoe hoger jij scoort!

Dit is ook de reden dat SEO is 5 keer effectiever dan SEA (advertenties). Met SEA betaal je om bovenaan in Google te staan, terwijl de content op die pagina vaak niet relevant is. Hierdoor is de conversie een stuk lager.

Vertrouwen

Vertrouwen is ontzettend belangrijk binnen SEO, maar ook moeilijk op te bouwen. Het is een combinatie van factoren die worden gebruikt om een waarde toe te kennen aan de betrouwbaar een website. Hoe betrouwbaarder een website wordt gezien, hoe groter de kans dat de blogs en pagina’s hoger scoren bij zoekopdrachten.

Maar hoe meten zoekmachines dat? Denk aan zaken als privacybeleid, een contactpagina, de uniekheid van content, aantal externe links naar betrouwbare bronnen, Social Media activiteiten, Bounce Rate (hoe snel mensen je website verlaten) of gemiddelde tijd op een pagina.

Andere factoren

Bovenstaande zijn belangrijke factoren, maar er zijn nog veel meer factoren die invloed hebben op jouw ranking in zoekmachines. Denk aan, mobielvriendelijkheid, gebruikerservaring, snelheid of beveiliging (httpS).

Mij, of een andere SEO expert, inhuren

De reden dat je op deze pagina terecht bent gekomen is waarschijnlijk omdat je Gegoogeld hebt op ‘SEO Specialist Westland’ en ik hoop dat ik heb kunnen overtuigen van mijn kunnen.

Zo niet, even goede vrienden. Dan hoop ik dat je wat geleerd hebt over het vak Search Engine Optimization.

Mocht je een SEO expert willen inhuren, let dan op de volgende dingen.

  • Ervaring – als je écht hoger wil scoren in Google zoek dan een kenner met ervaring. SEO leer je niet in een jaar;
  • Kennis van on – én off page SEO – met alleen wat blogs schrijven en linkjes verzamelen kom je er niet. Helaas is dat nog steeds wat veel SEO’ers doen;
  • Track record – vraag naar wat hij/zij heeft bereikt. Hoeveel keywords heeft hij/zij op #1 gekregen en hoeveel bereik heeft dat opgeleverd;
  • Nieuwsgierigheid – een van de beste eigenschappen van een goede SEO specialist is nieuwsgierigheid. Waarom staat de ene pagina hoger dan de ander? Nieuwsgierigheid leert je dingen;
  • Schrijfvaardigheid – dit wordt nog wel eens onderschat. Goede content schrijven is ontzettend moeilijk. Vraag naar voorbeelden.
Huur Ties in

 

Share

Hi, ik ben Ties. Een van de Three Marketeers. Ik geloof niet in skills, maar in passie. Benieuwd naar wat ik kan betekenen? Let's meet!

Geen Reacties

Plaats een reactie