logo
Boost. Your. Business.
Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit en wij helpen je graag met het groeien van je online business!

Zoekwoordenonderzoek

SEO Copywriting

Off-Page SEO

SEO Migratie

Freelance SEO

Conversieoptimalisatie

Neem gerust contact op
Wij komen graag een keer langs voor een kop koffie.

0174 26 15 15

hello@three-marketeers.nl

Fluwijn 123, 's Gravenzande

0174 26 15 15

Fluwijn 123 - 's Gravenzande

Top
Technische SEO

Wat is technische SEO?

Search Engine Optimization is een ruim begrip. Er komt namelijk veel kijken bij hoger scoren in Google. Sjoerd en ik zijn al jaren groot fan van SEO. Content creëren, backlinks verzamelen, autoriteit opbouwen en de technische aspecten van je website verbeteren is een on-going proces. Laatstgenoemde noemen we ook wel technische SEO of technical SEO. Hoewel dit vooral Sjoerd z’n domein is, ga ik je uitleggen wat technische SEO precies inhoudt.

De basis van technische SEO

SEO-technieken zorgen ervoor dat je website beter gevonden wordt in zoekmachines. Je verhoogt de organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten zijn niet betaalde resultaten die je ziet in de SERP (Search Enigine Result Page). Hogere posities in Google zorgen voor verschillende voordelen. Zo begint 68% van online-ervaringen bij een zoekmachine en is  SEO 5 keer effectiever dan SEA. Hier deel ik meer voordelen van SEO.

Search Engine Optimization omvat alle werkzaamheden die je op, maar ook buiten je website, uitvoert om hoger in Google te komen. Wat SEO precies inhoudt, leg ik hier uit. Technische SEO is een onderdeel van de algemene SEO-strategie

Wat is technische SEO

Technische SEO heeft alles te maken met de techniek achter je website. Je optimaliseert jouw website zodat zoekmachines zoals Google en Bing jouw website kunnen vinden, crawlen en indexeren. Net als bij alle andere SEO-technieken is het doel is om beter gevonden te worden . Technische SEO is dus iets heel anders dan content creëren of een zoekwoordenonderzoek uitvoeren.

De basiswerkzaamheden zijn niet heel ingewikkeld, maar omdat er bij technische SEO complexe termen voorbij komen, kan ik me voorstellen dat je niet direct begrijpt wat het inhoudt. Daarom deel ik graag mijn tips.

Technische SEO

Hoe werkt een zoekmachine?

Om te begrijpen wat technische SEO precies betekent, is het handig om te weten hoe zoekmachines zoals Google of Bing werken. Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen, aangezien niemand precies weet hoe een zoekmachine werkt.

Een zoekmachine stuurt zogenaamde ‘spiders‘ om pagina’s op internet vinden. Dit noemen ze ook wel crawlen. Elke website die indexeerbaar is voor zoekmachines weten ze te vinden. Met crawlen, verkent een zoekmachine als het ware een website. Vervolgens crawlen ze de code van elke pagina. Aan de hand van crawling, bepalen ze de ranking.

Wat is crawlen?

Crawlers, of spiders, zoeken op het web naar pagina’s met als doel nieuwe en bijgewerkte pagina’s te vinden. Dit kan een blog zoals deze, maar ook een afbeelding, video, pdf etc. Zolang de inhoud, maar te crawlen is. Het moet dus online staan.

Wat is een index?

Door alle pagina’s te crawlen, of ontdekken, kunnen zoekmachines deze toevoegen aan hun index. Dit is een enorme database met ontdekte URL’s  die worden opgevraagd als een zoeker informatie zoekt die matched met de URL in de index. Dat betekent dat wanneer jij een Google-zoekopdracht uitvoert, je geen live resultaten ziet, maar pagina’s uit de index van Google of een andere zoekmachine. Dat is ook de reden dat je in Google vaak ziet staan: ‘Ongeveer 326.000.000 resultaten (1,05 seconden)’. In de database zijn er dus 326.000.000 URL’s die matchen met jouw vraag.

Wat bepaalt de ranking?

Nadat de pagina is gecrawld, wordt de pagina toegevoegd aan de index van de zoekmachine, een verzameling pagina’s in het cachegeheugen. Maar hoe bepaalt een zoekmachine dan welke pagina bovenaan de zoekresultaten komt?

Laten we Google even gebruiken als referentie. Google rangschikt pagina’s op basis van honderden factoren in hun algoritme. Ik kan er tientallen opnoemen, maar dit zijn de meest belangrijke:

  • Autoriteit
  • Kwaliteit
  • Relevantie
  • Betrouwbaarheid

In ons blog ‘Wat doet een SEO-specialist‘ ga ik meer in detail over deze rankingsfactoren.

Technische SEO

Het crawlen van een website

Hoe is een website opgebouwd?

Nu je weet hoe een zoekmachine jouw website crawlt, indexeert en ranked, is het tijd om wat dieper in te gaan op de website zelf en hoe technische SEO bij kan dragen aan betere rankings. Om dat uit te kunnen leggen, wil ik je graag iets meer vertellen over hoe een website in elkaar zit. Dat is namelijk belangrijk om te begrijpen hoe technische SEO werkt. De drie belangrijkste factoren om een website te bouwen zijn:

  • HTML – Wat een website zegt (titels, content-inhoud, etc.);
  • CSS – Hoe een website eruitziet (kleur, lettertypen, etc.);
  • JavaScript – hoe het zich gedraagt (interactief, dynamisch, etc.).

HTML

HTML staat voor Hypertext Markup Language. Het is de ruggengraat van je website. Het is de basis van je website en toont je titels, de inhoud, ruimte tussen paragrafen etc. Eigenlijk alles wat met de inhoud het me website te maken heeft.

CSS

CSS noemen ze ook wel je style sheet. Het heeft alles te maken met hoe je website er uit ziet. Als ik een woord groen wil krijgen, is het de CSS die daar voor zorgt.CSS zorgt voor de lettertypen, kleuren en lay-outs. In de begindagen van het World Wide Web was er alleen HTML en dus zagen de meeste websites er nogal simpel uit. CSS heeft er voor gezorgd dat we websites visueel aantrekkelijk konden maken.

JavaScript

Na CSS kwam JavaScript. Het is een extra laag over jouw website die zorgt voor interactiviteit. Denk bijvoorbeeld aan een pop-up. Waar HTML en CSS codes zijn die pagina’s structuur en stijl geven, geeft JavaScript de pagina interactieve elementen.

Ik kan alle details uitleggen, maar MOZ vat het perfect samen in de onderstaande GIF.

Credits: MOZ

Hoe draagt technische SEO daar aan bij?

Nu denk je misschien: ‘Allemaal leuk en aardig, maar wat heeft dat met SEO te maken?‘. Terechte vraag! Zowel het crawlen en indexeren als de opbouw van je website hebben namelijk grote invloed op je posities in Google.

SEO wordt ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, maar eigenlijk optimaliseer je niet voor zoekmachines. Je optimaliseert een pagina/website voor de gebruiker en gelukkig weet Google dat steeds beter in te schatten. Zoekmachines zijn er namelijk om zoekers van dienst te zijn, niet andersom. Dit verklaart ook waarom sommige website, ondanks geweldige pagina’s, sterke backlinks, en perfecte content niet scoren in Google: de technische SEO is niet op orde.

Technische SEO – crawlability

Technische SEO wordt niet voor niets de basis van SEO genoemd. Het zorgt er namelijk voor dat de website überhaupt vindbaar is. Zoals ik eerder vertelde wordt een website door zoekmachines gecrawld en geïndexeerd om deze vervolgens te ranken. Dat kan op verschillende manieren. Dit zijn de belangrijkste.

Maak een XML-sitemap

Een sitestructuur geeft aan Google door hoe je website is opgebouwd. Een sitestructuur wordt ook wel een XML-sitemap genoemd. Het helpt zoekmachines jouw website te begrijpen en te crawlen. Het is letterlijk een kaart (map) van je website. Je dient je sitemap in bij Google Search Console en Bing Webmaster Tools zodra deze is voltooid.

Optimaliseer je sitestructuur

Het is belangrijk om je sitestructuur zo op te bouwen, dat deze begrijpelijk is. Als jij een reiswebsite hebt over Azië, is het verstandig om bijvoorbeeld een pagina aan te maken met Thailand, waar vervolgens ‘beste reistijd’ of ‘bezienswaardigheden’ onder hangt. Dus: domein.nl/thailand/beste-reistijd/. Zo begrijpt Google beter hoe de website is opgebouwd.

Daarnaast is het zo dat hoe dichter een URL bij je homepage staat, hoe belangrijker zoekmachines deze pagina inschatten. Het heeft dus geen zin om heel veel pagina’s onder elkaar te hangen. Ik zie soms websites met een structuur: domein.nl/koken/aziatisch/snelle-recepten/vegetarisch/10-snelle-vegetarische-gerechten/. In deze opbouw zitten te veel categorieën waardoor Google deze pagina of blog als minder interessant ziet.

Maak je website vindbaar!

Je kunt duizenden pagina’s aanmaken, honderden blogs schrijven en de mooiste foto’s uploaden: als je website niet vindbaar is, heeft het weinig nut. Je moet er daarom voor zorgen dat gebruikers jouw pagina’s vinden. Met andere woorden: ze moeten geïndexeerd worden in Google. Maar hoe die je dat?

Tenzij je een nieuwe website lanceert, is de kans groot dat Google al een deel van je website heeft geïndexeerd. Dot controleer je heel simpel. Type het volgende in Google: site:jouwdomein.nl.

Technische SEO

Je ziet dat Google onze website heeft geïndexeerd. Er staan namelijk 65 pagina’s in de Google Index. Als er niets staat, betekent dit dat er geen pagina’s zijn geïndexeerd.

De volgende stap is je website aanmelden bij Google Analytics en Search Console. Dit is even wat werk, maar wel ontzettend belangrijk bij technische SEO.

Maak gebruik van robots.txt.

Wanneer een spider je website crawlt, controleert deze eerst de /robot.txt. Dit staat spiders toe of verbied spiders  je website of pagina’s te crawlen. Dit is handig als je wilt voorkomen dat bots je site indexeren (noindex).

Ties: “Verwijder ook dubbele content. Dit zorgt voor verwarring tijdens het crawlen van je website”.

Maak redirects

Redirct betekent ‘omledigin’ en dat is precies wat je doet met een redirects. Je zegt tegen Google: ‘deze pagina bestaat niet (meer), maar ik wil dat je bezoekers naar deze pagina stuurt’. Zo voorkom je broken links en foutmeldingen. Er zijn verschillende tools waarmee je makkelijk redirects kunt instellen.

Voeg interne links toe

Interne links zijn links van de ene pagina op je website naar een andere pagina op je website. Ze helpen je pagina’s gevonden te worden en helpen ook om de pagina’s beter te ranken. Voor technische SEO is het belangrijk om interne links toe te voegen omdat het zorgt voor een snellere en betere indexering van je website.

Fix broken links (404)

Broken links zijn links op je website die niet meer werken. Het zorgt voor de bekende 404-melding. Deze links kunnen intern zijn (naar andere pagina’s in jouw domein), maar ook extern (naar links op andere domeinen). Broken links hebben een negatief effect op je scores in Google. Niet alleen omdat Google een pagina probeert te indexeren die niet vindbaar is, vooral omdat het niet gebruiksvriendelijk is.

Technische SEO – gebruiksvriendelijkheid

De meeste websites draaien tegenwoordig op een standaard CMS zoals WordPress. Hierdoor hoef je (gelukkig) geen uitgebreide kennis te hebben van HTML, CSS of JavaScript. Toch zijn deze drie factoren enorm belangrijk voor je SEO. Deze factoren spelen namelijk een belangrijke rol in technische SEO-technieken.

Mobielvriendelijkheid

Aangezien meer dan de helft van al het internetverkeer tegenwoordig afkomstig is van mobiele apparaten, is mobielvriendelijkheid van groot belang. Hoe beter jouw website functioneert op mobiele apparaten, hoe sneller Google deze zal tonen in de zoekresultaten. Is jouw website niet mobielvriendelijk? Dan zal deze niet scoren in Google.

Vanaf 2018 is Google begonnen met het overschakelen van websites naar mobile-first indexering.

HTTPS

HTTPS betekent dat de website beveiligd is. Dit kun je herkennen aan het slotje links voor de domeinnaam. Dit slotje zorgt ervoor dat gebruikers jouw website veilig kunnen gebruiken. Hackers kunnen niet bij de gegevens van gebruikers. HTTPS biedt vertrouwelijkheid, integriteit en authenticatie voor de gebruiker.

Responsive

Responsive websites zijn ontworpen om op elke scherm te passen, ongeacht het type apparaat dat je bezoekers gebruiken. Dit is waar CSS een belangrijke rol in speelt. Het herkent of iemand op een laptop, desktop of mobiel surft en past de website aan naar de juiste afmetingen. Zo hoeven bezoekers niet te zoomen of uitzoomen om de inhoud op je pagina’s te bekijken.

Page speed

Google wil dat de website zo snel mogelijk geladen wordt. Dit draag namelijk bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Als jouw website enorm traag is, zal dit bezoekers irriteren waardoor ze je website snel verlaten. Page speed, of paginasnelheid, is een cruciaal onderdeel van technische SEO. De snelheid verbeter je door de code te verkleinen of op te schonen en de HTML-versie van je website zo ‘kaal‘ mogelijk te houden.

Heel simpel gezegd: hoe meer poespas op je website, hoe langer het duurt om je website te laden wat uiteindelijk een negatief effect heeft op de rankings.

Core Web Vitals

Core Web Vitals zijn de snelheidsstatistieken die deel uitmaken van de Google Page Experience-signalen die worden gebruikt om de gebruikerservaring te meten. De statistieken meten visuele belasting met Largest Contentful Paint (LCP), visuele stabiliteit met Cumulative Layout Shift (CLS) en interactiviteit met First Input Delay (FID). Hoe hoger deze score, hoe beter je website rankt. Je website zou minimaal tussen de 50 en 89 moeten scoren, maar een score van 90 of hoger is het beste. Dit meet je met Google Insights.

Technische SEO

Share

Hi, ik ben Ties. Een van de Three Marketeers. Ik geloof niet in skills, maar in passie. Benieuwd naar wat ik kan betekenen? Let's meet!

Geen Reacties

Plaats een reactie