Twijfel jij aan SEO? Niet na deze cijfers!
Ik ben overtuigd van de kracht van SEO, maar SEO heeft buiten de ‘online wereld’ weinig draagvlak. Ik spreek genoeg ondernemers die de toegevoegde waarde van SEO niet zien of begrijpen. “Ik heb al klanten”, “SEO levert niets op”, of de ergste: “Mijn doelgroep zit niet online”. Speciaal voor de laatste groep: er worden 5,5 miljard zoekopdrachten per dag uitgevoerd op Google. Just saying 🙂
Toch begrijp ik heel goed waarom niet iedereen het nut er van in ziet. SEO, of Online Marketing, staat niet bovenaan het prioriteitenlijstje van ondernemers. Twijfel jij aan SEO? Als je dan niet precies weet wát SEO is en wat de voordelen zijn, zijn dat geen voortekenen van een goed huwelijk.
SEO in cijfers
Met outbound marketing, contentmarketing, socialemediamarketing en Google Ads zijn er al zo veel marketingmogelijkheden. Waarom dan kiezen voor SEO? De beste manier om jou te overtuigen van SEO is door de voordelen van SEO met feiten aan te tonen.
Wil jij de groei en inkomsten van je bedrijf maximaliseren? Check dan deze SEO statistieken.
#1 68% van online ervaringen begint bij een zoekmachine
Iedereen die nog twijfelt of SEO wel of niet geschikt is zou moeten weten dat 68% van online ervaringen begint bij een zoekmachine. Dat betekent dat de meerderheid altijd een zoekmachine raadpleegt voordat diegene iets wil kopen, of gebruik wil maken van een dienst.
Als jij bovenaan staat op voor jouw relevante zoekwoorden ben je dus in het begin van het koopproces in beeld.
#2 75% komt niet op pagina 2
Een bekende uitspraak onder SEO specialisten is niet voor niets: “the best place to hide a body is on page 2 of Google“. Er komt namelijk he-le-maal niemand op pagina 2. Sta jij op pagina 2? Dan ben je simpelweg niet relevant voor de gebruiker.
Uit andere onderzoeken blijkt zelfs dat 92% niet op pagina 2 komt.
#3 Ruim 50% van webverkeer is organisch
53% van het verkeer op websites is organisch. Dat betekent dat ze op je website komen doordat ze je gevonden hebben in Google op een natuurlijke manier (geen advertenties). Bij SEA (adverteren in Google) is dat slechts 15% en Social Media zorgt voor slechts 5% van het webverkeer.
SEO is dus veruit de meest effectieve manier om mensen naar je website te trekken.
#4 SEO is 5 keer effectiever dan SEA
SEA is een goede manier om snel bovenaan in Google te staan. Het probleem van SEA is echter dat het niet echt betrouwbaar oogt. Je betaalt immers om bovenaan te staan, niet omdat je het beste antwoord hebt op de vraag van de gebruiker.
Gebruikers vertrouwen organische resultaten (SEO) meer dan advertenties in Google (SEA). Uit onderzoek blijkt dat SEO 5,66 keer effectiever is dan SEA. Je kunt de nummer #1 positie kopen, maar effectief is het niet.
Ties: “Gebruikers vertrouwen organische resultaten (SEO) meer dan advertenties in Google (SEA)”
#5 SEO trekt 1000%+ meer verkeer dan Social Media
Zet jij je geld in op Social Media? Of adverteren op Social Media? Dat kan, maar uit onderzoek blijkt dat SEO 1000% meer verkeer naar je website trekt dan social media. Social Media is een geweldig middel om een fanbase op te bouwen, niet om verkeer naar je website te trekken.
#6 SEO heeft een conversiepercentage van 14,6%
14,6%?! Dat is schrikbarend laag toch? Niet als je bedenkt dat traditionele marketing niet verder komt dan 1,7%. Adverteren in de krant, een billboard langs de weg? Het kost een vermogen en levert procentueel gezien veel minder op!
Bron: Hubspot State of Marketing
#7 60% van de marketeers zeggen dat SEO zorgt voor de kwalitatief beste leads
Uit onderzoek blijkt dat van alle Online Marketing kanalen, SEO de beste leads oplevert. Waarom? Omdat jij het beste antwoord hebt op de vraag (zoekopdracht) van de gebruiker. Daarom sta je bovenaan in Google en is de gebruiker eerder bereid een contactformulier of e-mailadres in te vullen.
#8 De #1 positie in Google scoort ook op 1.000 andere relevante keywords
Het loont om bovenaan in Google staan. En dat hoeft niet alleen op 1 zoekwoord te zijn. De #1 in Google heeft vaak zoveel autoriteit dat dezelfde pagina op andere zoekwoorden ook in de top 3 van Google scoort.
Kleine test: Google eens ‘beste reistijd Costa Rica’. Onze website (Reis-Expert) staat bovenaan. Google nu eens ‘beste maanden om naar Costa Rica te gaan’. Ook hiermee staan we hoog in Google. Hetzelfde geldt voor ‘Bocas del Toro’ en ‘doen op Bocas del Toro’.
#9 De #1 in Google heeft een CTR van 34,36%
Een wat? Een CTR, ook wel Click Through Rate, is het percentage van de gebruikers (zoekopdrachten) dat op je link klikt. Voor de #1 positie is dat dus ruim 34%. Hoe lager je komt, hoe lager dat percentage wordt. Na de 9e positie in Google (onderaan pagina 1) is de CTR zelfs minimaal.
Ties: “De #1 positie in Google levert je ruim 34% bezoekers. Met een goede SEO-strategie win je dus 34% meer bezoekers dan de concurrentie”.
#10 Slechts 5,7% van de pagina’s komt binnen een jaar na publicatie in de top 10
SEO is een langetermijnstrategie. Je staat namelijk niet zomaar bovenaan in Google. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts 5,7% van de pagina’s binnen een jaar na publicatie in de top 10 van de zoekresultaten komt te staan.
Dat betekent dat je nu moet beginnen met SEO om daar later de vruchten van te plukken.
#11 97% van de consumenten doet via internet onderzoek naar een bedrijf
Iedereen die roept dat ‘hun doelgroep niet online is’ zou nu toch beter moeten weten. Uit onderzoek blijkt dat 97% van de consumenten eerst een bedrijf Googelt voordat ze überhaupt zaken mee willen doen.
Dat geldt natuurlijk niet voor bedrijven als Coolblue of H&M, maar laten we eerlijk zijn… waarschijnlijk ben jij geen Pieter de Zwart of Helena Helmersson.
#12 82% vindt dat SEO een positief effect heeft op hun bedrijf
82% ondervindt positieve effecten van SEO op hun bedrijf. Dat is ook niet gek, want SEO heeft ontelbaar veel voordelen. Naast het feit dat je meer bezoekers naar je website trekt, trek je ook nog eens kwalitatief de beste bezoekers en is de kans groot dat je je omzet verhoogt.
#13 Ruim 70% gebruikt local SEO
Local SEO is niet nieuw, maar wel enorm in opkomst. Het houdt in dat Google begrijpt wáár jij zoekt. Google jij op ‘schoenen uitverkoop’ in Den Haag dan is het interessant als daar een schoenenverkoper uit Den Haag bovenaan staat en niet iemand uit Groningen.
Onderzoek ondersteunt dat. Zo’n 70% van de gebruikers die een Google-zoekopdracht hebben uitgevoerd, bezocht een winkel binnen 8 kilometer van waar ze zochten. Heb jij je local SEO al op orde?
#14 78% van locatie-georiënteerde zoekopdrachten leidt tot offline conversie
Dat zijn een hoop dure woorden, maar wat het betekent is dat 78% van lokale zoekopdrachten leidt tot een aankoop in een fysieke winkel. Fysieke aankopen zullen altijd blijven bestaan. Nog altijd willen gebruikers een product graag zien of voelen voordat ze het aanschaffen. Dat betekent echter niet dat ze er van tevoren geen onderzoek naar doen.
#15 Gebruikers wachten niet langer dan 5 seconden op mobiel
Eerlijk gezegd vind ik dat nog lang. Bij technische optimalisatie streven wij er naar om de website binnen 1 seconde te laden (dit geeft Google ook aan). Uit onderzoek blijkt dat gebruikers van mobile search 5 seconden wachten. Uit onderzoek blijkt dat mobiele website die langer dan 5 seconden, 70% minder mobiele sessies hebben.
Een vertraging van één seconde heeft een conversiedaling van 20%!
#16 57% van de gebruikers zou een bedrijf met een slecht ontworpen mobiele website niet aanbevelen
SEO en webdesign gaan hand in hand. Dat ervaar je zelf wellicht ook. Je zult niet zo snel iets kopen op een website met een uiterlijk uit 1990. Een gebruiksvriendelijke website waar gebruikers moeiteloos kunnen lezen of navigeren scoort veel beter.
*Bron: Ahrefs, Hubspot, Safaridigital