Waarom zoekvolume niet belangrijk is
Een zoekwoordenonderzoek is een van de belangrijkste onderdelen van een SEO-strategie. Vaak wordt er bij een zoekwoordenonderzoek gekeken naar zoekvolume. Dit geeft namelijk een goed van hoe populair een bepaald zoekwoord (keyword) is. Toch is het zoekvolume niet zaligmakend. Helemaal niet zelfs. Maar waarom? Dat leg ik je graag uit.
Wat is zoekvolume
Als je interesse hebt in SEO of aan het onderzoeken bent wat de mogelijkheden op gebied van SEO zijn, heb je vast wel eens gehoord van zoekvolume. Om te bepalen waarom zoekvolume niet het belangrijkste onderdeel is bij een zoekwoordenonderzoek is het goed om te weten wat zoekvolume precies betekent.
Zoekvolume is het aantal keer dat een zoekwoord (keyword) gezocht wordt in zoekmachines. Dit wordt aangegeven per maand. Als een zoekvolume van ‘Bali‘ 33.000 is, wordt er 33.000 keer per maand op Bali gezocht.
Een zoekwoord heeft naast het aantal zoekopdrachten per maand, nog een paar belangrijke eigenschappen.
Moeilijkheidsgraad
De moeilijkheidsgraad zegt iets over de potentie om te scoren met dit zoekwoord. Er wordt een score gegeven tussen de 1 en 100. Heeft het zoekwoord een moeilijkheidsgraad van 1? Dan is het eenvoudig om op zit zoekwoord te ranken in zoekmachines. Heeft het zoekwoord een moeilijkheidsgraad van 71 (zoals in het voorbeeld hieronder)? Dan wordt het een flinke uitdaging om op dat zoekwoord op de #1 positie te komen.
Moeilijk, maar niet onmogelijk. Wij hebben jaren op #1 gestaan op Bali met onze website Reis-Expert.nl. Dit hebben we echter ‘laten varen’. Daar kom ik later op terug.
CPC
CPC staat voor Cost Per Click. Stel dat dit €0,35 is, betekent dat dat je €0,35 per klik betaald als je zou adverteren op Google (Search Engine Advertising – SEA).
Vergelijkbare of gerelateerde zoekwoorden
Vergelijkbare zoekwoorden zijn zoekwoorden die lijken op het originele zoekwoord. Het geeft aan waar mensen nog meer op zoeken, gerelateerd aan je zoekwoord. Als je zoekwoord Bali is, zoeken mensen blijkbaar ook op ‘Bali vakanties‘, ‘tickets Bali‘ of ‘Ubud Bali’. Dit is interessant om te weten aangezien het je meer inzicht geeft waar je doelgroep op zoekt.
Long tail en short tail zoekwoorden
Een goede SEO-specialist zal beamen dat zoekvolume belangrijk is, maar niet zaligmakend. De reden hiervoor is redelijk simpel. Veel mensen zijn geneigd te kijken naar zoekwoorden waar veel zoekvolume op zit.
In het voorbeeld hierboven bijvoorbeeld is het zoekvolume 33.000! 33.000 keer per maand wordt er op ‘Bali’ gezocht.
Uit onderzoek blijkt dat dat de eerste positie in de zoekresultaten (SERP) 34,2% van de klikken ontvangt. Voor de tweede positie is dat 17,1%, voor de derde 11,4% etc. Als je dus op de eerste positie staat met het zoekwoord ‘Bali’, ontvang je 11.286 bezoekers per maand (34,2% van 33.100).
Wat zijn de intenties?
Nu denk je waarschijnlijk: helemaal top! Dat zijn ruim 11.000 gratis bezoekers uit Google. Het probleem is echter dat het zoekwoord ‘Bali’ niet heel veel zegt. Je weet namelijk niet wát diegene zoekt over Bali.
Zoekt de gebruiker een vakantie naar Bali? Maakt hij of zij een werkstuk? Zoekt hij of zij dingen om te doen?
Het zoekwoord ‘Bali’ is heel erg algemeen. Het zegt niets over de intenties van de gebruiker. Dat heeft vooral te maken met de lengte van het zoekwoord. Je hebt namelijk long tail en short tail zoekwoorden.
Short tail
Een short tail zoekwoord is een zoekterm met slechts één of twee woorden. Omdat ze zo kort zijn, zijn ze minder specifiek dan zoekopdrachten met meer woorden. Het is interessant om op ‘Bali‘ (short tail) bovenaan te staan vanwege het hoge zoekvolume, maar de zoekopdracht is heel algemeen. Iemand kan op zoek zijn naar informatie voor een werkstuk, kan op zakenreis zijn of heeft net het Tv-programma ‘3 op Reis’ gezien op Bali.
Long tail
Long-tail-zoekwoorden zijn langere en specifiekere zoekwoordzinnen. Het zoekvolume is vaak lager, maar long tail zit dichter bij een conversie of verkoop. Door de lengte zijn ze specifieker, waardoor de behoefte voor antwoord hoger is.
Long tail keywords lijken niet interessant door de vaak lage zoekvolumes, maar kunnen enorm waardevol zijn als je weet hoe je ze moet gebruiken.
Voorbeeld
‘Wat te doen in Ubud op Bali’ (7 woorden) is een voorbeeld van een long tail-zoekwoord, terwijl ‘Bali een short-tail-zoekwoord is. Het zoekvolume op ‘Bali‘ is hoger, maar de intentie ook veel algemener.
Als iemand zoekt op ‘Bali‘ is diegene aan het oriënteren, terwijl iemand die ‘Wat te doen in Ubud op Bali’ veel specifieker is. Je kunt je pagina inrichten volgens het long tail zoekwoord (een lijst met dingen om te doen in Ubud op Bali) zodat de ervaring van de gebruiker veel beter is. Hoe beter de ervaring is, hoe hoger zoekmachines je plaatsen in de zoekresultaten.
Een zoekwoord met een hoog zoekvolume is dus niet altijd bepalend.
Je kunt 11.000 mensen naar je website halen door op #1 te staan met het zoekwoord Bali, maar als 90% je website direct verlaat omdat ze niet vinden wat ze zoeken, heeft dat alleen maar negatieve gevolgen.
SEO gaat erom dat je bezoekers naar content stuurt die relevant zijn aan hun interesses en behoeften.
Zoekvolume killers
Naast de verschillen tussen long tail en short tail zoekwoorden en de intenties van die woorden zijn er nog meer factoren die een zoekwoord de das om doen. Ik zal de belangrijkste benoemen.
Featured Snippet
Een Featured Snippet is het stukje tekst dat je bovenaan de zoekresultaten in Google ziet staan. Google toont het antwoord op jouw vraag, zonder je naar een website te sturen. Google maar eens ‘wie is Mark Rutte’. Google toont je direct een resultaat. Je hoeft niet hiervoor niet naar een website te navigeren.
Ontzettend makkelijk voor gebruikers, maar de doodsteek voor websites. Google haalt die informatie namelijk van websites die geïndexeerd zijn. Jij kan een geweldig stuk schrijven over de ‘Beste reistijd voor Vietnam‘, maar als Google jouw tekst overneemt en in de Featured Snippet plaatst, komt er niemand op je website terwijl het wél jouw content is.
Google ‘steelt’ in principe jouw bezoeker.
Adverteerders stelen posities
Google Ads nemen steeds meer posities in bij de zoekresultaten. Als je iets Googled, is de kans groot dat er advertenties boven de organische resultaten staan. Als je bijvoorbeeld op ‘camping Frankrijk’ Googled, zijn de eerste 4 posities advertenties.
Het eerste organische resultaat, wat je dus behaald met goede SEO, is dus eigenlijk de 5e positie in Google. Uit onderzoek blijkt dat de eerste drie posities, 75% van de klikken ontvangt. De 5e positie in Google is dus niet interessant.
Organic CTR
Nog zo’n lastige term. Organic CTR, in het Nederlands ook wel organisch doorklikpercentage, zegt iets over hoeveel organische kliks een zoekwoord krijgt.
Even terug naar het zoekwoord Bali. Daar zit een zoekvolume op van 33.100. Dat zijn een hoop zoekopdrachten, maar uit de Organic CTR blijkt dat niet iedereen ook daadwerkelijk op een organisch zoekresultaat klikt.
Volgens MOZ, een bekende SEO-tool, is het Organic CTR van Bali 64%. Dat komt door de advertenties die boven de organische zoekresultaten staan. 4 van de 10 mensen klikken dus op een advertentie in plaats van jouw hoog scorende pagina.
Dat is ook de reden dat onze focus niet meer ligt op het zoekwoord Bali. Het zoekvolume is ontzettend hoog, maar er zijn twee belangrijke redenen waarom we er mee gestopt zijn:
- De intentie van de zoeker is niet duidelijk genoeg;
- Het aantal advertenties neemt steeds meer toe.