Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, maar dat wist je waarschijnlijk al. SEO wordt een steeds belangrijker onderdeel binnen online marketing, maar wat is SEO nu precies? In de basis betekent het de zichtbaarheid van een bedrijf vergroten in de organische zoekresultaten. Het helpt om meer pagina’s hoger te ‘ranken’ in zoekmachines als Google of Bing. Waarom is dat belangrijk? Meer bezoekers betekent meer kans op conversies.
Voordat ik uitleg wat SEO is, is het handig om te weten wat het doel van SEO is.
Het doel van Search Engine Optimization
Op verjaardagen krijg ik nog wel eens de vraag: “Wat doe je voor werk?” om het gesprek te vervolgen met “En wat is dat dan precies?”. SEO is niet iets wat je niet zomaar uitlegt. In ieder geval niet aan mensen die er weinig verstand van hebben.
Toch ga ik het proberen zo simpel mogelijk uit te leggen.
TIes: “Search Engine Optimization heeft twee doelen: hoog scoren en zichtbaarheid”.
Hoger scoren in Google (ranking)
Op de vraag ‘Wat is SEO’?, is ‘hoger scoren in Google’ het meest simpele antwoord. SEO is een strategie die je uit zet zodat je website beter in scoort in zoekmachines. De bekendste is Google, maar denk ook aan Bing of DuckDuckGo.
Zichtbaarheid
En website die niet getoond wordt in de zoekresultaten is hetzelfde als een auto zonder bestuurder. Het werkt wel, maar heeft geen doel. SEO is gericht op zichtbaarheid. Hoe hoger je scoort, hoe meer mensen je website zien en dus bezoeken. Hoe meer bezoekers, hoe meer kans op leads.
Zo simpel is het. Toch?
Niet helemaal. SEO is niets iets wat je ‘zomaar even doet’. Een goede website is meer dan een WordPress installatie en zoekmachine-geoptimaliseerde teksten schrijven is lastiger dan je denkt.
TIP ♥ – wil je hoger scoren in Google? Je kunt mij inhuren als freelance SEO specialist.
Wat is SEO?
Google en andere zoekmachines worden slimmer en SEO is iets wat constant veranderd. Maar wat is SEO dan? De werkzaamheden van een SEO Specialist hebben invloed op twee belangrijke dingen:
On Page SEO
On page SEO heeft betrekken op alles wat je op een pagina doet met als doel de pagina zo duidelijk mogelijk te maken voor een bezoeker. Je schrijft namelijk nooit een pagina voor Google, maar voor de bezoeker die jouw website bezoekt.
Een bezoeker heeft een vraag (een zoekopdracht). Hoe beter jij die vraag beantwoord, hoe groter de kans dat je scoort in Google.
Ties: “Er waren tijden dat je op een pagina 10x het zoekwoord kon type, een mooie foto kon uploaden en daarmee kon scoren in Google”.
Die tijd is geweest. Google en andere zoekmachines leren elke dag. De technieken achter SEO veranderen contant. Het draait al lang niet meer om alleen het zoekwoord. Punten als Bounce percentage, click through rate en user experience zijn misschien nog wel belangrijker.
Off Page SEO
Off Page SEO heeft alles te maken met wat er ‘buiten’ jouw website plaatsvindt. Linkbuilding is een bekende off page factor, maar denk ook aan contentmarketing, Social Media vermeldingen, reviews, brand mentions (zonder link) etc.
Linkbuilding is iets wat de meeste SEO specialisten weten, maar de rest van Off Page SEO wordt helaas nog te vaak vergeten terwijl het een essentieel onderdeel van Search Engine Optimization is.
Technische SEO
Technische SEO heeft vooral betrekking op de backend – de ‘achterkant’ – van je website. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid van je website, het aantal requests dat geladen moet worden of grootte je code.
Dit soort dingen kun je goed meten met tools zoals Google Insights. Hoe beter dat op orde is, hoe sneller Google informatie kan vinden op jouw website.
Hoe bepaald Google de ranking?
Het doel van Google en andere zoekmachines is antwoord geven op de vraag van de gebruiker. Degene die de vraag het beste beantwoord, in combinatie met een goede on page, off page SEO en hoge autoriteit staat vaak bovenaan. Dat zijn niet altijd de grootste bedrijven of beste SEO Specialisten.
Een van de voordelen van SEO is dat iedereen er gebruik van kan maken. Om gebruikers de juiste informatie te geven, analyseren zoekmachines twee factoren.
1) Relevantie tussen de zoekopdracht en de inhoud op een pagina. Zoekmachines beoordelen dit op verschillende factoren, zoals onderwerp of trefwoorden;
2) Autoriteit, gemeten door de populariteit van een website op internet. Google gaat ervan uit dat hoe populairder een pagina of website is, des te waardevoller de inhoud ervan is voor lezers.
Om deze informatie te analyseren, gebruiken ze complexe vergelijkingen. Ook wel algoritmen genoemd. Niemand weet precies hoe die algoritmen werken, zelfs de grootste SEO experts niet. Er zijn echter wel factoren die bijdrage aan een goede ranking in Google.
Technische opzet
De technische opzet is de ruggengraat van je website. Dit moet goed staan wil je überhaupt kunnen scoren in Google. Hoewel dit een van de belangrijkste factoren is, zie ik in praktijk dat bijna niemand dit op orde heeft.
Is de website goed navigeerbaar (kunnen bezoekers vinden wat ze zoeken)? Heeft de website een duidelijke URL-structuur? Is de snelheid goed? Zijn er 404 (broken links)? Is de robot.txt ingesteld? Staat er dubbele content online?
Een bewegende header, aparte lettertypes, superscherpe foto’s etc. Het oogt allemaal heel erg mooi, maar heeft vaak een negatieve invloed op je rankings.
Content
Als de basis van je website goed staat, controleert Google je content. De content is jouw antwoord op de vraag van gebruikers. Dat hoeft niet altijd tekst te zijn. Het kan ook een product of video zijn.
Content heeft altijd één ding gemeen. Ongeacht wat iemand zoekt, het is de content die antwoord geeft. Hoe meer jij hier over publiceert, hoe groter de kans op meer zichtbaarheid.
De juiste content achterhaal je je door een goed keyword onderzoek. Zo schrijf ik deze pagina om beter gevonden te worden op ‘Wat is SEO?‘, maar naast ‘wat is SEO’ zijn er nog veel meer relevante zoekwoorden.
Denk aan wat is seo score, wat betekent seo, seo betekenis of search engine optimization. Deze zoekwoorden kun je gelijk meenemen in je tekst.
Daarnaast doe je aan on page SEO zodat zoekmachines het onderwerp en de trefwoorden van een pagina begrijpen en deze kunnen koppelen aan relevante zoekopdrachten.
Dit optimaliseer je onder andere door het gebruik van de juiste H-titels (H1, H2, H3 etc.), een duidelijke meta omschrijven, het gebruik van ALT-teksten voor afbeeldingen etc.
Links
Een grote factor binnen ranking is relevantie en autoriteit. Dit wordt bepaald door Domain Trust (DT) en Domain Authority (DA). De website die volgens Google en andere zoekmachines het meest relevant zijn én de grootste autoriteit hebben, scoren het hoogst.
Maar hoe bereik je dat?
Je zou kunnen zeggen dat content voor relevantie zorgt, hoewel het zeker ook bijdraagt aan autoriteit. Backlinks (andere websites die naar jouw website linken) zorgen voor populariteit. Populariteit zorgt voor autoriteit.
Je zou het kunnen zien als een aanbeveling. Een andere website zegt immers: ‘Hé gebruiker, verlaat mijn website om deze website te bekijken’. Een groter compliment kun je niet krijgen. Hoe meer websites naar jouw website linken, hoe hoger Google jouw website inschat. Dit proces wordt ook wel linkbuilding genoemd.
Uiteraard is de kwaliteit en relevantie van een backlink wel belangrijk. Vanaf een reiswebsite naar een autodealer verwijzen heeft weinig toegevoegde waarde, maar als er in een pagina over SEO op NU.nl een link naar deze website zou staan, zou dat wél waardevol zijn.
Voor backlinks is de populariteit van een linkende site, het onderwerp van de pagina en link en de betrouwbaarheid van de link/website belangrijk.
Ties: “Een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie is linkbuilding”.