Een website moet vindbaar zijn in zoekmachines zoals Google.
Met technische SEO verbeter je de zichtbaarheid en ranking van de website!
SEO, ook wel Search Engine Optimization, omvat alle werkzaamheden die ervoor zorgen dat een website beter scoort in zoekmachines zoals Google. SEO bestaat uit verschillende onderdelen. Denk aan linkbuilding, een zoekwoordenonderzoek, on page SEO, off page SEO en technische SEO.
Maar wat is technische SEO precies? Het klinkt wellicht als abracadabra en zonder kennis van SEO is het ook wat vaag.
Technische SEO is het proces van het optimaliseren van de website om zoekmachines zoals Google te helpen bij het vinden, crawlen, begrijpen en indexeren van de pagina’s. Het doel is gevonden te worden en rankings te verbeteren.
Waar On Page SEO, linkbuilding en Off Page SEO zich richten op de ranking (hogere posities in zoekmachines) van een website, zorgt technische SEO ervoor dat een website überhaupt vindbaar is voor zoekmachines.
Google hanteert zo’n 200 factoren die bijdragen aan de ranking van een website. Niemand weet precies welke factoren dit zijn. Van sommige factoren is het bewezen dat het werkt. Andere factoren zijn ideeën of speculaties. Sommige hebben een grote impact, bij andere merk je niets. Gelukkig weten we dat technische SEO een van de belangrijkste factoren is, maar hoe werkt het precies?
Crawlers, of spiders, zoeken op het web naar pagina’s met als doel nieuwe en bijgewerkte pagina’s te vinden. Ze ‘scannen’ de inhoud van pagina’s en gebruiken de links op die pagina’s om meer pagina’s te vinden. Dit kan een pagina zoals deze, maar ook een afbeelding, video, pdf etc. Zolang de inhoud, maar te crawlen is. Het moet dus online staan.
Door alle pagina’s te crawlen kunnen zoekmachines deze toevoegen aan hun index. Dit is een enorme database met ontdekte URL’s die worden opgevraagd als een zoeker informatie zoekt die matched met de URL in de index. Dat betekent dat wanneer jij een zoekopdracht uitvoert, je geen live resultaten ziet, maar pagina’s uit de index van een zoekmachine.
De ervaring van een gebruiker wordt steeds belangrijker. Dit ‘meet’ Google aan de hand van Page Experience, of User Experience. Denk bijvoorbeeld aan de laadsnelheid, mobielvriendelijkheid, veiligheid, kapotte links (404) etc. Met technische SEO verbeter je deze punten met als doel het gebruiksgemak van de gebruiker te verbeteren met als doel betere rankings.
De laatste jaren wordt technische SEO steeds belangrijker. Google voert steeds vaker updates door waarbij de gebruiksvriendelijkheid van een website voorop staat. Alles draait om gebruiksgemak en websites moeten daar aan voldoen. Zoekmachines worden steeds beter in het crawlen, indexeren en begrijpen van informatie op een website, maar ze kunnen niet alles.
Soms hebben zoekmachines moeite om erachter te komen waar jouw website over gaat. Als dat zo is, zal jouw website ook niet worden getoond in de zoekresultaten. Het dient immers niet als antwoord op een vraag in een zoekmachine.
Technische SEO zorgt ervoor dat jouw website vindbaar en gebruiksvriendelijk is
Zonder technische SEO scoort je website niet. Je kunt de beste content schrijven vol met handige tips, als niemand het lees is het nutteloos. Door jouw crawlbaar, indexeerbaar en begrijpelijk te maken, weten zoekmachines waar jouw website over gaat.
Door een goede linkstructuur te maken, maak je het niet alleen makkelijker voor bezoekers. Ook zoekmachines begrijpen je website hierdoor beter. Maak daarom altijd een duidelijke linkstructuur.
Zoekmachines moeten je website kunnen crawlen voordat deze zichtbaar wordt in de zoekresultaten. Maak je website crawlbaar door middel van Google Search Console, een sitemap en/of robots.txt.
Crawlen in indexeren zijn verschillende dingen. De index zorgt ervoor dat je pagina’s worden gelinkt aan zoekopdrachten. Check de status van je pagina’s aan de hand van ‘noindex’ robots-metatag of x‑robots-tag.
Een website moet veilig zijn (HTTPS). Dit kun je controleren door het slotje links bovenin die URL balk. Het slotje betekent dat een website veilig is. HTTPS staat voor Hypertext Transfer Protocol Secure.
Gebruikers bepalen binnen een aantal seconde of je website de moeite waard is. Als jouw website te traag is, zullen bezoekers je website direct verlaten. Zonde. Zorg ervoor dat je website snel laadt.
Meer dan 65% van alle websitebezoekers surfen op mobiel. Het is niet gek dat zoekmachines mobielvriendelijkheid erg belangrijk vinden. Optimaliseer je website voor mobiel, niet voor desktop.
404, ook wel kapotte links, kunnen een negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring en de ‘autoriteit’ van je website. Zorg er daarom voor dat alle links op je website werken.
Dubbele content is content die op meer dan één plaats op internet wordt weergegeven. Een veelvoorkomend SEO-probleem dat tijdig getackeld dient te worden. Schrijf altijd originele content.
Van alle SEO-technieken is technische SEO misschien wel de lastigste. Het gaat namelijk niet alleen om technische werkzaamheden aan je website. Als het niet, of niet goed gebeurd, heeft dat negatieve effecten op je scores in zoekmachines.
SEO uitbesteden kan je helpen om je vindbaarheid en ranking te verbeteren. Het is belangrijk dat dit vanaf het begin juist wordt uitgevoerd omdat SEO werkzaamheden niet zomaar ongedaan gemaakt kunnen worden.
Het belang van technische SEO wordt helaas nog wel eens onderschat. Veel SEO-specialisten richten zich alleen op linkbuilding of een zoekwoordenonderzoek. Dat terwijl de technische SEO de basis is van alles wat je doet.
Technische SEO is onderdeel van de bredere SEO-strategie.
Er is geen one-size-fits-all oplossing voor SEO. Technische SEO is onderdeel van onze algemene SEO-strategie. Het kan als losse dienst worden uitgevoerd, maar uit ervaringen weten we dat de resultaten beter zijn als er één strategie wordt uitgevoerd.
Voor we aan de slag gaan, kijken we eerst naar de huidige zoekmachineposities, je online autoriteit en zichtbaarheid en bestaande content. Samen met jou maken we een plan van aanpak om je SEO naar een hoger niveau te tillen.
Wij werken voor grote bedrijven, maar ook kleine ondernemers. Check wat ze te zeggen hebben.
Spar geregeld met Sjoerd over uiteenlopende SEO-vraagstukken om onze online marketing skills te verbeteren. Erg fijn om ervaringen en learnings te delen!
Ze hebben mij geholpen om op #1 te scoren in Google waardoor ik veel nieuwe regionale klanten binnen krijg.
Sjoerd en Ties hebben met succes de volledige SEO strategie van Campings.com in de Benelux uitgevoerd.
Reis-Expert is ons eigen project. Op SEO-gebied en posities in Google winnen we het van grote merken als TUI, CheapTickets en Corendon.