Als niemand zoekt naar datgene waarover jij schrijft, krijg jij geen verkeer van Google, hoe hard je ook je best doet.
Een zoekwoorden onderzoek, ook wel keyword research, geeft waardevolle inzicht in de
zoekopdrachten van jouw doelgroep..
Zoekwoorden zijn woorden of woordgroepen die mensen in zoekmachines typen. Ze worden ook wel zoekopdrachten, keywords of ‘SEO-zoekwoorden’ genoemd. Het geeft je inzicht in de behoefte van je doelgroep.
“Zoekwoorden vormen de basis van SEO”.
Een zoekwoorden onderzoek is het achterhalen van de zoekopdrachten van jouw doelgroep. Het is analyseren, vergelijken en prioriteren van de beste zoekwoorden voor jouw website. Het geeft waardevol inzicht in de volume, moeilijkheid, intenties en relevantie van een zoekwoord.
Een zoekwoorden onderzoek is de enige manier om erachter te komen wat mensen zoeken in zoekmachines. Niemand kent de intenties van jouw doelgroep beter dan zoekmachines. Door een zoekwoorden onderzoek te doen, voorkom je dat je content maakt waar niemand naar zoekt. Een veel gemaakte fout en de reden dat 9 van de 10 pagina’s geen verkeer van Google ontvangt.
“Uit onderzoek blijkt dat 9 van de 10 pagina’s geen verkeer uit Google krijgt. Dit komt omdat ze gecreëerd zijn zonder dat er behoefte aan is”.
De zoekintenties van jouw doelgroep achterhaal je door een zoekwoorden onderzoek te doen. Zo’n onderzoek geeft je niet alleen waardevolle inzichten over je doelgroep, maar ook over je eigen bedrijf, dienst of product.
Door een keyword research, zoals het ook wel genoemd wordt, weet je waar jouw doelgroep op zoekt. Dit geeft je waardevol inzicht en informatie over de interesse van je doelgroep. Het geeft je ook handige handvatten om te achterhalen wat jouw dienst of product mist. Zijn er relevante zoekwoorden over jouw product of dienst waar jij zelf niet over schrijft?
Een onderzoek vertelt je ook op welke positie je scoort op zoekwoorden, op welke zoekwoorden je makkelijk kunt scoren én op welke zoekwoorden je concurrentie scoort.
Een zoekwoorden onderzoek is het fundament van een SEO-strategie. Zonder zo’n onderzoek heeft de rest van je strategie weinig toegevoegde waarde. Niet weten waar je doelgroep op zoekt, is als zeilen zonder zeil.
Samen met jouw onderzoeken we interessante en relevante keywords. We kijken naar short tail en long tail zoekwoorden, zoekwoorden met veel zoekvolume, maar juist ook zoekwoorden met weinig volume. We kijken waar je concurrent op scoort, welke zoekwoorden makkelijk scoren en welke juist niet.
9 van onze 10 klanten zouden onze diensten aanraden bij anderen. Check wat ze te zeggen hebben.
Spar geregeld met Sjoerd over uiteenlopende SEO-vraagstukken om onze online marketing skills te verbeteren. Erg fijn om ervaringen en learnings te delen!
Ze hebben mij geholpen om op #1 te scoren in Google waardoor ik veel nieuwe regionale klanten binnen krijg.
Sjoerd en Ties hebben met succes de volledige SEO strategie van Campings.com in de Benelux uitgevoerd.
Reis-Expert is ons eigen project. Op SEO-gebied en posities in Google winnen we het van grote merken als TUI, CheapTickets en Corendon.
Je kunt zelf proberen te achterhalen waar je doelgroep op zoekt, maar een zoekwoorden onderzoek levert data driven resultaten op. Search Engine Optimization is een van de meest uitdagende vormen van marketing omdat algoritmen voortdurend veranderen en evolueren. Een zoekwoorden onderzoek uitbesteden is daarom geen gek idee.
Wist jij dat SEO zorgt voor de beste leads van alle vormen van marketing?
Expertise over je product of dienst, is vaak niet genoeg om te achterhalen waar je doelgroep op zoekt. Een goede SEO specialist kan door midden van een zoekwoorden onderzoek interessante inzichten krijgen over je doelgroep, maar ook over je bedrijft, product of dienst.
Wij hebben jarenlange ervaring in het onderzoeken van keywords. Door de juiste strategieën toe te passen hebben we honderden zoekwoorden op #1 positie in Google gekregen. Vooral lastige zoekwoorden met veel concurrentie.
Wil jij meer inzicht in je doelgroep, interessante zoekwoorden, je bedrijf, product of dienst? Wij gaan graag voor je aan de slag.
Als je interesse hebt in SEO, is jezelf er in hebt verdiept, heb je vast wel eens gehoord van zoekwoorden. Zoekwoorden vormen de backbone van SEO. Zonder zoekwoorden is er geen intentie. Zonder zoekwoorden onderzoek geen strategie.
Een short tail zoekwoord is een zoekterm met slechts één of twee woorden. Omdat ze zo kort zijn, zijn ze minder specifiek dan zoekopdrachten met meer woorden. Het is interessant om op ‘Hanoi‘ (short tail) bovenaan te staan vanwege het hoge zoekvolume, maar de zoekopdracht is heel algemeen. Iemand kan op zoek zijn naar informatie voor een werkstuk, kan op zakenreis zijn of heeft net 3 op Reis gezien in Hanoi.
Long-tail-zoekwoorden zijn langere en specifiekere zoekwoordzinnen. Het zoekvolume is vaak lager, maar long tail zit dichter bij een conversie of verkoop. Door de lengte zijn ze specifieker, waardoor de behoefte voor antwoord hoger is.
Long tail keywords lijken niet interessant door de vaak lage zoekvolumes, maar kunnen enorm waardevol zijn omdat je de intentie van een bezoeker kent. Bij welke zoekopdracht achterhaal jij de intentie beter?
Bij de laatste heb je een beter beeld VAN wat de gebruiker zoekt (dingen om te doen in Hanoi).
Zoekvolume is het aantal keer dat een zoekwoord gezocht wordt in zoekmachines. Dit wordt aangegeven per maand. Als een zoekvolume van ‘fotoboek‘ 1.000 is, wordt er 1.000 keer per maand op fotoboek gezocht.
Een onderzoek begint met bedenken waar je doelgroep op zou kunnen zoeken. Als je een product of dienst hebt, is dat makkelijk te achterhalen. Daarna gaan wij aan de slag met ‘seed keywords‘. Dit zou je kunnen zien als de top van de keywords. Verkoop jij koffie? Dan beginnen we met het zoekwoord ‘koffie’. Dat zoekwoord verdiepen we steeds verder tot we de meest interessante zoekwoorden hebben achterhaald.
Er is niet één juist zoekwoord. Dat verschilt per product, dienst of branche. Daarnaast is het afhankelijk van wat jouw intenties zijn. Mensen zijn vaak geneigd te kijken naar zoekwoorden met het hoogste zoekvolume terwijl dat niet altijd interessant is. Voorbeeld: wij stonden met onze website Reis-Expert bovenaan op Bali. Een zoekterm met 40.500 zoekopdrachten per maand. Op #1 staan betekent zo’n 40.000 bezoekers per maand. Dat lijkt interessant, maar het zoekwoord ‘Bali‘ is heel erg algemeen. Iemand kan een werkstuk maken over Bali, willen verhuizen naar Bali of het weer op Bali achterhalen. Doordat het zoekwoord zo algemeen is, weet je de intentie van een bezoeker niet. Vaak zijn specifieke zoekwoorden met een laag zoekvolume veel interessanter.
Suggesties voor zoekwoorden zijn leuk, maar hoe weet je welke het beste zijn? Goede SEO specialisten kijken naar verschillende factoren. Het zoekvolume is een belangrijke factor, maar ook de klik intentie (hoeveel procent klikt het zoekwoord aan), bezoekerspotentieel, moeilijkheidsgraad en concurrentieniveau.
Voordat je zoekwoorden kiest, moet je kijken naar belangrijke factoren van zoekwoorden. Eerder noemden we al het zoekvolume, klik intentie, moeilijkheidsgraad en concurrentieniveau. Dat is hoe je een zoekwoord analyseert. Maar wat maakt een zoekwoord geschikt voor jou?
Door te kijken naar relevantie en autoriteit. Relevantie is belangrijk omdat je verteld of het zoekwoord wen aansluit op jouw content. Is jouw content relevant genoeg voor het zoekwoord? Autoriteit is een belangrijke ranking factor van Google. Als jij een autoriteit wordt in jouw vakgebied zal Google je hoger plaatsen. Het zoekwoord moet daar bij aansluiten. Als jij een website hebt over puppies, zul je nooit scoren op het zoekwoord ‘koffiemachines kopen‘.
Keyword tools worden door SEO specialisten gebruikt om de zoekwoorden te achterhalen. Er zijn ontzettend veel tools. Sommige gratis, sommige betaald. Deze tools geven je waardevol inzicht in de zoekwoorden die voor jou interessant kunnen zijn, maar ook in de zoekwoorden en posities in zoekmachines van je concurrent.